Dacia Spring
Egyrészt nagy öröm ez a környezettudatos fogyasztóknak, hisz állami támogatással már 4 millió forintért hozzájuthatnak egy városban jól használható miniautóhoz. Hogy mennyire jól használható és mennyi kompromisszumot kíván a hétköznapokban, azt a www.jarmuipar.hu tesztjéből megtudhatják. Ezúttal inkább az árnyoldalait emelném ki a Spring jelenségnek.
Minden bizonnyal nagy siker lesz Európában az autó, Magyarországon látatlanban négy óra alatt száz ember letetette azt az előleget még tavaly, amivel lefoglalhatta az autót. Képek és jól hangzó marketing szöveg alapján. Ilyen lett ez a világ, hallomásra, blöffre emeljük a tétet. Hogy mennyire blöff a Spring, eldönti majd minden vásárló, az biztos, hogy városi villanyautóként, csupasz mobilitási eszközként megállja a helyét, sőt, kívánatos.
Úgy vélem nem az a baj vele, hogy szűk, kényelmetlen, utastere idejétmúlt és fantáziátlan, szolgáltatásaiban szegényes, vezetési élményt egyáltalán nem nyújt, hanem az, hogy egy az egyben kínai autó. Ha azt vesszük, hogy a sokkal masszívabb, kényelmesebb és emberibb léptékű Dacia Sandero Stepway a legutóbbi (2021-es) EuroNCAP törésteszten csupán két csillagot szerzett a lehetséges ötből - ezzel az egyik legkevésbé biztonságosabb autó lett Európában - akkor ne legyenek kétségeink: a Spring még ennyire sem véd. A motorfedelet hüvelykujjal be lehet horpasztani, ott, ahol a Dacia Loganét nem. Kipróbáltam.
De ha a biztonság nem is számít - az autó töréstesztje még rácáfolhat a véleményemre, kíváncsian várom -, akkor is van még bajom a Springgel, mint jelenséggel. Megint csak az, hogy kínai. Nem a Vuhanból elszabadult vírus, vagy az égből potyogó műholdak miatt nem kell Kína nagy barátjának lenni, hanem azért, mert uzsonnára felfalják az európai és benne a magyar gazdaságot. A Dacia Spring a Renault City K-ZE 2019-ben Shanghajban bemutatott európai változata (ugyanazon a shiyani gyártósoron készül), a Carlos Ghosn által korábban istenített Renault Kwid elektromos verziója (utóbbi a Latin NCAP törésteszten 3 csillagot kapott, az ASEAN NCAP tesztjén pedig nullát - a különbség minden bizonnyal a gyártási helyszínből adódik, míg ez előbbit brazilok, utóbbit indiaiak szerelték össze, de a normák is mások, persze). Ha kinyitjuk a motortetőt a mélyen ülő hajtáslánc mellett az a döbbenet, hogy csak kínai beszállítók termékei sorakoznak előttünk. Még a Continental teljesítményelektronikája is kínai, pedig akár magyar is lehetne.
Mindenki tapsol és epekedve várja, hogy az olcsó Dacia Spring felvillanyozza az európai nagyvárosok útjait. Magyarországon is rengeteget eladnak, amíg tart az állami ingyenpénz. Egy-két millió forinttal drágábban európai terméket is vehetnénk, de az olcsóbb győz, mindenben nyer a silány, a kérészéletű, a máról holnapra megoldás. A Dacia Spring a kínai autóipar trójai falova, észrevétlenül terjed majd el, mint egy vírus és belülről falja fel az európai járműipart, ahogy ezt megtette más iparágakkal az Európai Unió és a magukat szuverénnek kikiáltó európai nemzetállamok helyeslő bólogatása és emberi jogokat féltő aggodalmai mellett.
Tudom, minden más is kínai, de mi még nem vagyunk azok.
Biró Csongor