karosszériajavítás

Családbarát Szabó család – új karosszéria centrummal bővült a 30 éve alapított autójavító cég (1. rész)

2022.06.06.

A Szabó Autójavító Kft. 100 százalékban magyar és családi vállalkozás, ahol immár a harmadik generáció is belépett a cég vezetésébe. A kezdetek a hőskorra, a rendszerváltozás idejére nyúlnak vissza. Az elsők között lettek a Porsche Hungarián belül a SEAT márka szerződéses partnerei. Céljuk a kezdetektől az volt, hogy folyamatosan szinten tartsák, illetve növeljék a márka imázsát, presztízsét. Az elmúlt több mint 30 évszámukra is fordulatokban gazdagon telt, de a tudatosság és a szakmaiság megalapozta sikereiket. A vállalkozás az évek során folyamatosan bővült, nemrégiben pedig teljesült az egyik nagy álmuk: önálló Karosszéria Centrumot avattak, amivel sikerült látványosan növelni a forgalmukat. Ezeknek az alapoknak is köszönhetően másodszor is elnyerték a Családbarát Magyarország Központ arany fokozatú minősítő védjegyét.

A Szabó család harmadik generációjának képviselője, Máté, a cégvezető fogad az új létesítményben. Már az első benyomásom is kifejezetten pozitív: az épület előtt kényelmesen elfér tíz autó, a hátsó parkolóban pedig további harminc.

Az új Karosszéria Centrum földszinti ügyfélfogadó terme belvárosi irodaházra hasonlít, pedig a XVI. kerületi Újszász utcában járunk. Modern dizájn, világos színek, trendi bútorok fogadják a látogatót. Elindulunk az emeleti irodákba, de előtte meglepetés várja a látogatót: egy új, 120 négyzetméteres konferenciaterem, ami akár 40-50 fő befogadására alkalmas. Itt zajlanak a céges képzések, oktatások, de külsősök is igénybe vehetik.

Munkaruhában, nyílt mosollyal jön elém Szabó Csaba, a cég ügyvezetője, aki a cég történetét olyan élvezetesen és részletesen mondja el, hogy a fordulatokkal teli éveket kívülállónak sem nehéz elképzelni.

Szabó Csaba, a cég ügyvezetője

A családi vállalkozás 1991-ben, nehéz körülmények között indult, hisz akkor még nemcsak a jelenlegi támogatási rendszer hiányzott, hanem az induló tőke is, amivel nagyot lehetett volna álmodni.

„A gyár által előírt első kötelező alkatrészkészletet és célszerszámokat családi kölcsönből vásároltuk meg. Ráadásul a SEAT márkát akkoriban még alig ismerték Magyarországon. Majdnem nulláról kellett a magyar autópiacra betörni. Ez olyannyira így volt, hogy – most már elárulhatom – édesapám, aki akkor vezette a céget, 1992 januárjában-februárjában vissza akarta adni a márkajogot az importőrnek. Szerencsére nem így történt. 1992 márciusától lassan, fokozatosan elindult az értékesítés és a javítás is” – mondja Szabó Csaba.

Kapcsolat a Porsche Hungariával

Visszaemlékezéseiből fordulatos történet bontakozik ki. A cég ugyanis egy szerencsés véletlennek köszönheti ugrásszerű fejlődését. Konkrétan annak, hogy Csaba jókor volt jó helyen. Erre így emlékszik vissza: „A rendszerváltás előtti időkben kevesen rendelkeztek befektethető tőkével. Az egyszerű embereknek sokat és keményen kellett dolgozniuk ahhoz, hogy a többiekhez képest kicsivel többet tudjanak felmutatni. Édesapám ilyen ember volt. Ő alapította és vitte a céget, részben az én ötleteim alapján. Ami a szerencsét és a véletlent illeti: abban az időben, amikor a Porsche Hungaria üzleti partnereket keresett, én épp az Óbudai Autójavítónál, a Volkswagen márkaszervizben dolgoztam. Egy kollégám kérdezett rám, nem akarunk-e megpróbálkozni a partnerséggel. Nektek van egy nagyon szép műhelyetek a házatoknál, miért nem jelentkeztek? – mondta. Megfogadtuk a tanácsát: írtunk egy bemutatkozó levelet. Röviddel ezután kijött hozzánk a Porsche Hungaria három alapítója, és tetszett nekik, amit láttak."

Hogy mit láttak? Abban az időben Szabóék  családi háza mellett, a Bökényföldi úton volt egy melléképület, amibe befért egy kétbeállós javítóműhely, egy aknás műhely, egy 89-ben vásárolt, modernnek számító futómű-beállító berendezés, valamint egy gumis műhely. Vagyis  négy munkahelyen tudtak dogozni. Ráadásul főút mellett helyezkedett el az ingatlan, ami tovább növelte előnyeit.

A Porsche Hungaria rábólintott, és 1991. szeptember 19-én megkötötték a kereskedői szerződést, Magyarországon az elsők között. Ez nagy szó volt, hisz rajtuk kívül akkor még csak az Óbudai Autójavító, valamint  néhány vidéki kereskedés volt a partnerük. Budapesten Szabóék kis cége csatlakozott először a Porsche hálózatához.

Ez a kapcsolat a rákövetkező években folyamatosan lendületet adott, fejlődött Szabóék  vállalkozása. Először a családi háztól nem messze egy dupla telket vásároltak meg, és ott hoztak létre egy karosszériaműhelyt, műszaki vizsgasorral.

„A karosszériamunkát akkor már céltudatosan, a folyamatos ügyféligények kielégítése érdekében vettük fel a szolgáltatások közé” – hangsúlyozza Szabó Csaba. „Akkoriban még nem tiltották az ilyen jellegű tevékenységet családi házas övezetben. A fényezést viszont már rossz néven vették az akkori önkormányzatnál. Ezért ezt alvállalkozó végezte. De a megalakulástól kezdve, most pedig fokozottan érvényes a cégünkre, hogy az autójavítás és karbantartás témakörében gyakorlatilag minden munkaműveletet saját magunk végezzük.”

Saját műhelyben, saját eszközökkel

Ez az elv olyannyira érvényes mind a mai napig, hogy a vállalkozásnak jelenleg egyetlen tevékenysége van csak kiszervezve: az autómentés. Ezen kívül mindet saját maguk, saját műhelyeikben, saját eszközeikkel, saját infrastruktúrával végzik el.

A fejlődés akkor kapott még nagyobb lendületet, amikor Szabó Csaba 1994-ben Óbudáról hazatért a családi vállalkozásba. „Akkor összesen öt főből állt a cég. Három szerelő dolgozott nálunk, édesanyám volt a raktáros, édesapám pedig vezette a céget. Ahogy bővültünk, úgy nőttek az igények. Egyrészt az ügyfelek részéről, másrészt adminisztrációs oldalról.  Teljesen más egy egészen kis vállalkozást  vezetni, illetve könyvelni és bizonylatolni, mint egy bővülő céget. Szükség lett külön munkafelvevőre, adminisztrátorra. Amikor megindult  a karosszériás műhely, oda is kellett műhelyvezető, karosszérialakatos, kihelyezett műszaki vizsgabiztos. Ráadásul a karosszériásokhoz is kellett egy olyan autószerelő, aki – mikor nagyon össze volt törve az autó- a futóművet, a motort szerelte. Egyszóval, bővültünk folyamatosan.”

Olyannyira, hogy 1998-ra már elérték a 16 fő foglalkoztatottat. Épp ekkoriban kezdett teret kapni az a rendezőelv, hogy családi házas övezetben nem lehet ipari tevékenységet folytatni. Ezért más helyet kellett keresniük.

„Kapóra jött, hogy abban az időben privatizálták, illetve alakították ki ezt a volt orosz laktanyaterültet, ahol most is vagyunk. Itt sikerült a műhelynek helyet találnunk. 1999 májusában, amikor átköltöztünk, már 200-250 autót javítottunk havi szinten.  A teljes vertikum  átkerült ide: lakatosok, szerelők, adminisztráció, munkafelvétel. A költözés újabb lökést adott  a fejlesztésnek. A beruházások egyik része informatikai, technológiai jellegű volt, másrészről műszereket szereztünk be, felújítottuk az eszközeinket. Mindig volt hova tenni az összekuporgatott jövedelmet.”

Annyit tudni kell a szakmáról, hogy a javítás, karbantartás élőmunka-igényes. A nemzetközi sztenderdek szerint, ha valaki jól csinálja, és mellette még újautókat is értékesít, akkor – minden költség kifizetése után ­– olyan 2-3 százalékot lehet tisztán keresni. Ennek ellenére a „hőskorban”, 2000 környékén nagyon kapós szakma lett az autókereskedelem. Számos  olyan befektető érkezett a szakmába, aki autót még csak az országúton látott. Nem mérték fel, milyen buktatói lehetnek egy ilyen típusú vállalkozásnak mind karbantartási, mind pedig értékesítési oldalon. Hiszen jogszabályok tömkelegének kell megfelelni. Az autójavításban ráadásul legalább akkora műhibákat lehet elkövetni, mint az orvoslásban. Ha valaki nem figyel oda, azon életek múlhatnak.

Új tendenciák: flottakezelés

Summa summárum, Szabóék műhelye 2000-ben egy új, sokkal tágasabb helyre költözött. Nagyobb területen, jobb parkolási lehetőségekkel rendelkeztek, és látványosan nőtt a forgalmuk. Folyamatosan érkeztek a megkeresések állami vállalatoktól, cégektől, magánszemélyektől. Noha abban az időben nem volt még jelentős a flottakezelők aránya, sem az értékesítésben, sem a javítás/karbantartásban. 

De már lehetett látni a jövő tendenciáit: a flottakezelők egyre nagyobb részt akarnak a piacból, és ez a trend a későbbiekben meghatározóvá válik. 

“Az idők szelét mi is felismertük: 2004 környékén jól felfogott üzleti érdekünk volt, hogy a Porsche Lízinggel jó üzleti partnerséget alakítsunk ki. Pontosan azért, mert az a gépkocsimárka, amivel mi kereskedtünk, sajnos Magyarországon nem tartozik a legkeresettebbek közé. Viszont megvolt a tudásunk és a szakmai alapunk arra, hogy a különböző flottakezelőknek – így a Porsche Lízingnek – háttértámogatást nyújtsunk a flottakezelési szolgáltatáshoz.  Ott ugyanis fokozottan érvényes az az igazság, hogy az első autót az értékesítés adja el, a másodikat a szerviz. Ha az ügyfél jó szolgáltatást  kap a szervizelés során, akkor  nem nagyon fog gondolkodni azon, mi legyen a következő márka, hanem ragaszkodik a beválthoz. Ez – hála istennek – a mai napig így van. Ez elsősorban a magánszemélyekre és a cégekre vonatkozik. A flottakezelők maradványérték szempontjából érdekeltek az autóvásárlásban. Az az elvük, hogy a gépkocsi minél jobb legyen, és minél kevesebbet kelljen finanszírozni a járművön.”

Szabó Máté cégvezető

Szabóék számára a kezdetektől nyilvánvaló volt, hogy az ügyfél-elégedettség mindennél fontosabb. Ennek megfelelően próbálták folyamatosan kondicionálni a kollégákat. A havi megbeszélések alkalmával mindig kiemelt szerepet kapott az ügyfél-elégedettség, a magas szintű kiszolgálás. Ez tükröződik most is a CarAdvisor-értékeléseken.

A legjobb értékelés persze számukra is az, ha az ügyfél visszajár. „Vannak klienseink, akik évtizedek óta nálunk szervizeltetik az autóikat.  Büszkék vagyunk rá, hogy a Porsche gyári szakemberei közül is sokan bennünk bíznak. Pedig lenne választék. De azt mondják: oda viszik az autóikat, ahol tényleg jól dolgoznak. Egy ilyen alkalommal az egyik gyári főnök a műhelyben rácsodálkozott egy régi, 91 és 99 között gyártott Toledóra. Elképedt, hogy mi még olyat javítunk. Ő még talán az iskolapadban ült, amikor ezt az autót legyártották, és ez a kocsi még ide jár hozzánk, a műhelybe.”

(A folytatásban - Családi tradíció: belép a harmadik nemzedék)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....