Detroit

Country zene, szívómotor és a nagy Amerika – 1. rész

2019.03.31.

Cikksorozat amerikai tapasztalatokról. Te mennyire ismered a világ másik felének autós kultúráját? Valóban igazak a sztereotípiák? Tarts velem!

Az autóipar fokozatosan újjáéledő fellegvára, Detroit. Súlyos mínuszok a téli hónapokban, fagyos tavasz, Michigan állam országszinten leggyatrább útjai. De a kocsik egész pofásak legalább, és persze böszme nagyok. Tessék hátradőlni, a cikksorozat első részével kezdődően fokozatosan elkalauzollak Amerika számunkra igen más autós világába, vagy legalábbis egy próbát teszek egy szeletének bemutatásával.

Hol is kezdjem? Végre egy tisztességes V6-os szívómotor dübörgött alattam hazafelé a reptérről. Semmi downsizing, meg turbós bajok részecskeszűrővel. Hosszú fokozatok, inkább nyomatékos erőkialaktás és szép szívó hang. Ez egyszer nem nagyon izgatott a fogyasztás. Vajon ezek az amcsik ezzel mindig így vannak? 

Sok család álma 7-8 üléssel: Honda Pilot. Álltólag van magyar, aki behozatott magának.

Trump apót sokan szidhatják a környezetvédelmi kezdeményezések felrúgásával, azonban egy drogos huszonévesekből álló és szanaszéjjel költekező országból próbál talán valamit kihozni, újragondolni azt, hogy mi a jó Amerikának egyelőre, és nem a világnak, rövid távon. Autós vonatkozásban, szeretné elérni, hogy a General Motors, a Chrysler és a Ford termékeit válasszák inkább a vásárlók adott kategóriákban, illetve ösztönzi a konstruktőröket, hogy ne a világ másik felére vagy az olcsó Mexikóba telepítsék gyártósoraikat vagy bővítéseiket. Maradjanak az USA-ban, teremtsék csak a hazai értéket. A védővámok és az észak-amerikai kontinens belső áruáramlásának elősegítése ezért születtek meg  (USA-Kanada).

Egy jó ütemben fejlődő és az ország szempontjából kulcsfontosságú iparágat csak az EU vágna tönkre 95 g/km-es szén-dioxid kibocsátású flottaátlaggal. Éppen úgy időzítve, hogy az öreg kontinens mára megmaradt egyetlen egy ütőkártyáját akarja eldobatni; sajnos még mindig kevesen kátják be, hogy az Audi-BMW-Mercedes és ezek csoportosulásai nélkül nagy nullák vagyunk, de csak kap pár pofont a szegmens a dízelbotránnyal kezdve. Kínában már mindent gyártanak, kitaláltak és fejlesztenek, a fél világ informatikai rendszerét a Gangesz partjáról menedzselik, az USA-nak pedig a hadiipara az utolsó mentsvára a gigantikus adósságaival. Ilyen szemmel nézve rövid távon talán elgondolkodtatóak a tények.

Tiltott gyümölcs: 208 lóerőt is tud a Honda Civic 1.5-ös turbója az amcsi Si-ben. Nálunk rés tátong a 182 és 320 lóerős Civic-ek között.

És akkor most hirtelen értsük meg azokat, akik benzinzabáló, 30-40 koporsóval reprodukálható méretű pickuppal vagy truckkal járnak öltönyben munkába? Néha motort vagy csónakot visznek rajta. Tény, hogy buszt alig látni, vonatjárat akad, meg a nagyvárosok belsejében metró is rendelkezésre áll. De ilyen méretű kontinensen talán a világ összes nyersanyaga elfogyna, ha svájci vasút szintű közlekedést alkotnának az okosok. A hatalmas távolságok miatt ezek itt repkednek inkább, minden másra pedig ott az autó – 14 évesen külön engedéllyel már lehet vezetni tanulni, 16 évtől pedig mindenkinek jogsija van, sokan dolgoznak a suli mellett és kamaszként saját autóval büszkélkedhetnek. Na, ezen a téren irigylem őket! Ide 31 óra Vegas négy keréken, és akkor még nem is a keleti-nyugati végleteket néztem.

Szerencsére a jóval hatékonyabb turbós erőforrások és 4 hengeres benzinmotorok már egy ideje itt is szerepelnek a listán, holott hengerkapcsolásos szívómotorral városi 9 liter dícséretre méltó egy nagy családi egyterűvel idekint is, csak hogy még egy lapáttal rátegyek az ellentmondások és előítéletek rétegesen épülő kupacára. A héten pedig sok plug-in hibridben ültem, ezek nyártól kaphatóak a „köznép” számára elérhető kategóriában. Nos, itt lendületesen fakadt az olaj anno, ezt szokták meg, erre rendezkedtek be, mi meg csak ítélkezünk odaátról, a spórolgatós mindenünket!

Fél éve vezettem a ferdehátú kivitelből a Type R-t. A héten megint vele álmodtam...

Errefelé sokan kőkeményen élvezik az életet, kevesebbet aggódnak. Nagy autó, nagy pocak, akadnak jóval butábbak, de büszkék és boldogok, mi meg a hatékonyság jegyében járjunk csendes és takarékos autóval, mikor pl. Magyarországon a lakossági fűtés szennyezi messze a legjobban a levegőt – mint tudtuk, de végre ki is mondták; vagy a fuvarozó ágazat tonnaszámra fogyasztja a gázolajat/kerozint óránként?

220 forint körül mérnek egy liter benzint átlagosan az éjjel-nappali szupermarketek melletti, szintén éjjel-nappali kutakon. Michigan gyatra és kifejezetten defektveszélyes útjait fel szeretnék újítani, ezért ebben az államban adóteherrel meg fog emelkedni a tüzelőanyag ára hamarosan – mi vajon mit szólnánk, ha csak Bács-Kiskun megyében drágább lenne tankolni? De ott még ennél is jobb az aszfalt, kérem szépen! S a rossz nyelvek szerint itt is elfolynak ezek a pluszban beszedett összegek... De ezek szerint Európában nem lehet vagy nincsen nagy pocakunk és hathengeresünk?

Néha hatalmas dugók, sok sávos és egymás alatt-felett kígyózó autópályák és széles útpálya. Apropó, ez az osztott sávozási logika nem is olyan nagy butaság, a legkritikusabb kimenetelű frontális ütközések valószínűsége ezáltal minimalizálható, középen szép nagy a bukótér. Végül is, ha egy irányba haladunk és karambol történik, egy valakit hátulról érint majd legalább csak, és a relatív sebességkülönbség is kisebb haladva ütközve. Nincs felelőtlen előzés.

Egy jól elkapott pillanat: hány kompakt városi autó látható a képen?

Millió dolog más, kezdve az autókkal, a közlekedési szabályokkal és a felfogással folytatva. Legalább a jobbratartás hiánya miatt nincsenek csúnya tologatások, mindenki szépen megtalálja a tempóját és az útját a három sáv egyikében. Itt jóval kevesebb a paraszt, nem jellemző a levillogás és társai. Úgyis utolér a sok rendőr egyike vagy szimplán rádlőnek a pirosnál a szomszédból – költői túlzással, de némi valószínűséggel. Jobb a békesség.

És az elmélkedést követően meg is érkeztem a Ford kísérleti központjába a legújabb, gyönyörű kék, éppen emelőn álló Shelby 500-ashoz. És éppen az érintetlen, Michelin Pilot Sport Cup 2, „csupán” 305 mm széles első (!) abroncsok méretén próbálnék napirendre térni, de nem megy...

Folytatás következik Detroitból!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..