ICDP

Car sharing a járvány alatt és után

2020.06.30.

A koronavírus kapcsán a legnagyobb kárt az autóipar szereplői között kétségtelenül az autóbérléssel foglalkozó vállalatok szenvedték el. A Hertz csődöt jelentett és versenytársai a nagy bajba kerültek. Ugyanakkor az utóbbi években nem csak napokra, akár percekre is lehet autókat bérelni, így érdemes megnézni, hogyan élik meg a car-sharing szolgáltatók ezt a nehéz időszakot.

A budapesti car-sharing szolgáltatók többsége nem állt le a járvány alatt. Gyakrabban és alaposabban fertőtlenítették az autóikat és persze arra kérték a szolgátatásukat igénybe vevőket, hogy ha bármilyen tünetet észlelnek magukon, ne használják az autókat. Emellett volt, ahol kedvezményt is biztosítottak, hogy fenntartsák az érdeklődők kedvét ebben a nehezebb időszakban is.

Nem mindenhol élték meg így a járványt a hasonló szolgáltatók. A Frankfurtban működő Free2Move befejezte tevékenységét a városban, a GM hirtelen felfüggesztette az Egyesült Államokban működő car-sharing szolgáltatója, a MAVEN működését, a Daimler és a BMW által közösen működtetett Reach-Now pedig kivonult Észak-Amerikából.

A car-sharing szolgáltatókkal már sokat foglalkoztunk és mindig kiemeltük, hogy ritka az olyan vállalkozás a területen, ami nyereségesen tud működni. Többnyire óriási veszteségeket könyveltek el, de kitartottak, mert olyan óriási vállalatok álltak és állnak ma is mögöttük, amik elbírnak egy-egy veszteséges üzletágat. Ugyanakkor mint látjuk, mindennek van egy határa és amikor látták, hogy az eddigi bevételek is el fognak maradni, ha csak időszakosan is, felfüggesztették a tevékenységüket.

A helyzet egyébként hasonló az éttermekéhez. Lehet, hogy árakat kell emelni, hogy elérjenek egy legalább a járvány előttihez hasonló profit szintet. Ugyanakkor az autómegosztó szolgáltatók eddig sem voltak olcsók és nagyon nehezen tudtak egyensúlyozni az elérhető ár és a költségeik megtérülése között. Ha valahol úgy döntenek, kedvezményt biztosítanak, az nyilván az ügyfelek számának fenntartását célozza, ami persze lehetetlen, így mondhatni, bevállalják a veszteséget.

A kérdés persze az, hogy mi lesz az emberek reakcíója a kissé megváltozott világra? Elkezdenek olcsóbb használt autókat vásárolni? Vagy pont, hogy a tömegközlekedésnél talán kisebb kockázatot jelentő car-sharinget választják?

Ezekre a kérdésekre egyelőre nincs válaszunk, de érdekes felvetés olvasható az ICDP kutatószervezet részéről. Szerintük az emberek mobilitási lehetőségeinek biztosítása nem az autógyártók feladata, ugyanakkor ők – nyilvánvalóan a hosszútávú profit reményében – részben felvállalták ezt a szerepet és a világ car-sharing szolgáltatásainak nagy része hozzájuk köthető.

A sharing economy lényege persze a kormányok érdeke is: megosztáson alapuló autóhasználattal csökken a városban közlekedő járművek száma. Szerintük, ha a kormányok is azt szeretnék, hogy ez a cél idővel valóban megvalósuljon, most van itt az ideje, hogy ezeket a szolgáltatókat is támogassák, ugyanis a rengeteg forrással rendelkező autógyártók is megunják egy idő után a veszteséges üzletágakat, így még rengeteg car-sharing szolgáltató járható úgy, mint a fent ismertetett példák.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.09.26
Egy személyautó és egy segédmotor kerékpáros ütközött össze az 54121-es út egyik bekötőútján,....
2020.09.26
Három darab 3.000 köbcentis dízel Audi a terítéken ..
2020.09.26
Mintegy 411 millió forint értékben 33-35 ezer pár lábbelire írt ki nyílt közbeszerzést a MÁV Zrt.,....
2020.09.26
Antoniono Garci Mexikóból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.09.26
Hamarosan törvényt fogadhatnak el, amely megtiltja, hogy magánszemélyek autóbuszt üzemeltessenek –....
2020.09.26
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra kell számítani - írja a BM Katasztrófavédelmi....
2020.09.26
A címvédő és hatszoros világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője volt a leggyorsabb a....
2020.09.26
Még be sem jelentette kocsija eltűnését a tulajdonos, amikor az őt felkereső egyenruhások közölték....
2020.09.26
Az új ID.4 már nem csak fotókon, tekinthető meg: a Volkswagen videón mutatja be a legújabb, 100%-....
2020.09.26
Nem kevesebb, mint 145 pert indítottak hitelezői a súlyosan eladósodott Emerson Fittipaldi, a Forma....