Formula Student Hungary

Boriszov Dániel a BME Formula Racing Team csapatkapitánya

2015.10.10.

Hat éves korában már gokartozott, 17 évesen személygépkocsi jogosítványa volt Boriszov Dánielnek, aki az informatikai középiskola után a műegyetem felé vette az irányt. Járműmérnöki karon végzett és műszaki menedzsernek tanul majd tovább. 35 tagú csapattal dolgozik a Közép-Európában egyik első négykerék-meghajtású, agymotoros, elektromos autóján, az FREC-005-ösön, amely Forma–1-es gyorsulásra képes.

A BME Formula Racing Team és 2015-ös autója, jobbszélen a kapitány

- Mondana valamit a kezdetekről?

– 1992-ben születtem Budapesten, Kispesten jártam általános iskolába, ahol ének-zene tagozat is volt, de én csak a simát abszolváltam. Utána a kőbányai Szent László Gimnázium következett, az informatika tagozaton végeztem, de nem ragadott meg annyira ez a tudomány, hogy erre tegyem fel az életemet. Arra viszont jó volt, hogy erős matematikai és fizikai alapokat adjon a továbbtanuláshoz

– A motorokkal mikor került kapcsolatba?

- Gokartot már hat éves koromban vezettem, de sohasem robogóztam és nagymotorra sincs vizsgám, anyukám nagy örömére, aki viszont lelkesen szurkolt nekem egy másik műfajban. Távirányítós modellekket építettem, természetesen villanymotorosokat, amikkel többször nyertem versenyeket és magyar bajnoki címet, tizenkét évesen pedig második lettem a felnőttek mezőnyében egy Németroszágban rendezett nemzetközi RC versenyen. Végig vezettem, amit alig hittem el, de elkövettem a klasszikus hibát, megnéztem, hogy mennyire vannak mögöttem a többiek, vagyis nem figyeltem közben az autómra, ami borult, és aztán feltornáztam magam a dobogóra.  A futam után a hitetlenkedő bírák alaposan szétszedték az autómat, aztán gratuláltak, mert természetesen teljesen szabályos volt.     

A gokart a Kesjár-iskolában nyári edzőtáborral és tanfolyammal indult, versenyeztünk, szereltünk, meg is szerettem, de profivá nem váltam ebben a sportágban sem, ez azért pénzigényes szabadidő-eltöltés volt akkoriban – ez is lehetett az egyik fék. Persze hobbiszinten időnként ma is beleülök a gokartba és akkor nagyon élvezem. A személyautó jogosítványt viszont nagyon hamar, már 17 évesen megszereztem, számoltam a napokat, hogy mikor engedi a törvény és amint lehetett, bele is vágtam.

Amiről Dani szerényen hallgatott: gyorsabb időmérő kör után a gokart futamon is legyőzte Rob Huff WTCC világbajnokot

– Az informatika nem igazán jött be, következett a Műszaki egyetem.

– A BME-t 2011-ben Közlekedési és Járműmérnöki karon kezdtem el és idén júniusban végeztem, gépjárművek szakirányon. És lépek tovább, most kezdem a gazdaságtudományi karon a műszaki menedzserképzőt.

– Akkor már értem, miért Boriszov Dániel a BME Formula Racing Team kapitánya. Hogyan kezdődött?

– A harmadik félév után jelentkeztem a csapatba, 2013 januárja óta vagyok tag. Ma már szívesen fogadják az újoncokat – akkoriban is így volt –, aki önként vállalt feladatokat, hamar beilleszkedett a társaságba. Kompozit csoportba kerültem, ott volt tagfelvétel, a vázszerkezetet, burkolatokat, az elektronikai dobozokat készítettük – előtte természetesen megcsináltuk a szükséges szerszámokat. 2013-ra már szerelő lettem és lehetőséget kaptam a vezetésre is. Ott voltam az év augusztusában magyar versenyen Gönyűben, akkor a 22 kilométeres Endurance versenyszámban én voltam a második pilóta, a táv felénél váltottunk. A BME Formula Racing Team sorban nyolcadik autójában ültünk és a csapat elnyerte a leghatékonyabb jármű díját – ez már elektromos meghajtású autó volt.

Szerelőként kezdte, pilótaként folyatta, majd ezután lett a Formula csapat kapitánya

– Hogyan lett csapatkapitány, le kellett győznie az elődjét?

– Mindig meetinggel kezdődik a szezon, így volt ez tavaly szeptemberben is. Megbeszétjük az előző év tanulságait, az előttünk álló célokat, ki miért felel, stb. Ezen az összejövetelen merült fel, hogy kell egy kapitány, előtte két évig nem volt klasszikus első embere a FRT-nek – vagyis, ilyen megközelítésből nem volt verseny. Úgy alakult, hogy engem választottak, ami óriási megtiszteltetés. Most 35-en kezdjük a szezont, de az elején mindig akadnak új jelentkezők, akik csatlakozhatnak.

- Hol tartott a mostani, sorban a tizedik autó, amikor kapitánnyá emelték?

- A legújabb autónak még csak a koncepciója volt meg, nagyon sokat dolgoztunk rajta. Rengeteg beszállítóval kellett együttműködni, de felvettük a kapcsolatot a kecskeméti GAMF-osokkal is. A Megalux csapattal és Kutasi Zolival nagyon jó együttműködés alakult ki, a közös terület a kompozit váz volt. Ez év augusztus 10-én volt az elkészült autó hivatalos sajtóbemutatója, ekkora került saját kerekeire a kocsi és már csak a legvégső rendszertesztek voltak hátra. Ezeken viszont a vártnál több hiba jött elő, így a gönyűi megmérettetést inkább tesztversenynek tekintettük. Nagyon új volt a csapat és az autó is – kicsit csúszásban is voltunk, de megyünk tovább előre.

– A most induló szezonban csak erre az autóra koncentrálnak?

- Igen, ide összpontosítunk minden energiát, ősszel minél többet tesztelünk, télen kijavítjuk a jelentkező hibákat, tavasszal újra tesztelünk, nem kerülhetünk időzavarba. És versenyen is indulunk majd, de nem a szokásos némettel kezdjük, mert az nagyon későn, csupán augusztus elején lesz, hanem a terveink szerint Angliában futunk először, július elején.

Több mint száz féle autót vezetett eddig ...

.....és nem csak hobbija a bringázás

– Összefoglalná egészen röviden miben különleges ez az autó, mit érdemes róla tudni?

- Az FREC-005-öst kerékagyba épített – egyenként 35 kilowattos és 21 newtonméteres nyomatékú – percenként 20,5 ezres fordulatú villanymotorok hajtják, és a szimulációk szerint a 230 kilogrammos menetkész tömegű versenyautó álló helyzetből három másodperc alatt éri el a száz kilométeres sebességet, ami már Forma–1-es gyorsulás. Ez a konstrukció az egyik első a kelet-európai térségben. A 432 cellából álló, 600 voltos lítium-polimer akkumulátor 6,2 kilowattórányi energiát tárol, maximális töltési teljesítménye 91 kW. A rendszer a fékezési energiát is visszanyeri és tárolja. Megdolgoztunk a beszállítókkal, a megrendelői táblázat hétszáz tételből állt, a gyártási lista 250 soros volt. A viszonylag egyszerű karbon lengőkar öt beszállítótól és gyártótól származik... (További részleteket itt talál.)

– Édesapját, Boros Jenőt Boriszként ismeri a hazai autós világ, a sajtó, ő az ország egyik legismertebb szakújságírója. Zavarja, ha hozzá hasonlítják?

– Egyáltalán nem zavar, büszke vagyok rá, én is szeretnék olyan ismert lenni a szakmámban, mint ő. Ha ezt elérem, akkor már tényleg nem panaszkodhatok. A bolgár nyelvet ugyan már nem beszélem, sajnos – és most már édesapám is azt mondja, sajnos. Az angolom van rendben és kicsit tanultam franciául is, de nem ártana ez az „egzotikus“ nyelv sem.

 

A csapat a legfontosabb

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.06.28
A nehézkes csöves vevőtől a multimédiás információs központig: az autórádió 100 év alatt újra és....
2022.06.28
Nyolc szakág 29 versenyzőjének támogatja első lépésben a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld-....
2022.06.28
Ulli Sima (SPÖ) városi tanácsnok szerint májusban több mint 1,1 millió kerékpárost regisztráltak a....
2022.06.28
A Volkswagen vezérigazgatója felkészültnek tartja az autógyártó konszernt az átállásra a belsőégésű....
2022.06.28
A Magyar Közút kamerája rögzítette a német sofőr hajmeresztő balesetét. ..
2022.06.28
Szirmabesenyő térségében állítottak meg a közlekedési járőrök egy gyorshajtót, aki ittasan ült a....
2022.06.28
Budapesten már május első felétől drágult a taxis tarifa, ezt a többi városban sem úszták meg az....
2022.06.28
Egy Audi A3 vezetője az „Elsőbbségadás kötelező!” jelzőtábla ellenére úgy hajtott be az....
2022.06.28
A külsőhöz csak finoman nyúltak hozzá, de megjelent egy új, 360 lóerős hibrid csúcsmodell a....
2022.06.28
A Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. megszerezte a TMH International AG tulajdonrészét a....