autó

BME Formula Racing Team: Rajt zsíros kenyérrel és szódával

2014.10.31.

Gyakran hívnak versenyautó bemutatóra, de az már ritka, hogy vezetési lehetőség is van az ajánlatban: a BME Formula Racing Team repülőtéri rendezvényén belsőégésű és villanymotoros torpedó várta a vállalkozókat.

Örömautózás a tököli reptéren A szerző felvételei

Formula Student fundrive!

Elsőre is jól hangzik, pláne, hogy három egyetem állt össze megmutatni, hogy mit tudnak autóik. Ráadásul nem csak prezentáltak, hanem vezetésre is felajánlották az együléseseket. Legalábbis a budapestiek és a győriek, mert hogy a kecskemétiek végül nem hoztak gépet. Állítólag differenciálmű meghibásodása miatt. Azért így is izgalmasnak ígérkezett a program, és az is volt.

A meghívás a tököli reptérre szólt, ahol az egyetemi csapatok a szponzorokat várták egy kis élményautózásra és bemutatkozásra. Egy ilyen fundrive program nem kis megtiszteltetés, mert ezek egyedi darabok, az egyetemisták több ezer órán át építették éjt nappallá téve, sokszor egyedi részegységekből. A támogatóktól kapott pénzekből, alkatrészekből, melyekből a szűkös keretek miatt nincs korlátlan tartalék, sőt, némelyikből csak annyi, amennyit az autóba építettek. Ha valaki eltalál egy bóját, vagy nekimegy a gumifalnak, akkor a kár súlyos tízezrekben mérhető.

FRT=Formula Racing Team

Pezsgő élet a bokszban

A jó hangulatról a rendező BME csapata gondoskodott: bérelte a pályát, gardírozta a meghívottakat, mindenkit étellel és itallal kínált. Nem ötcsillagos, hanem csillagos ötös volt a szerviz: a tálcákon zsíros kenyér, stílszerűen mindegyiken FRT felírat, ami piros aranyos ízesítés mellett a műszaki egyetemisták Formula Racing Team nevére utalt.

A bubis ásványvíznél jobban pezsgett az élet a depóban, ahol az autókat felkészítették: minden jelentkező profi maszkot, sisakot, pilótakesztyűt és persze versenyautót kapott, legalábbis három kör erejéig. Előtte a profi egyetemisták elmagyarázták a mazsoláknak, hogyan is kell kézi kuplunggal elindulni és szekvenciális erőátvitellel sebességet váltani a kormányra épített lamellákkal. Szóval pont úgy, mint egy profi Formula autón. Nem mindenkinek sikerült elsőre a rajtceremónia, sőt, többen a lassúbb kanyarokban visszaváltva lefulladtak: ilyenkor a szerelősrácok rohantak a pályára, ahol mobil akkuval segítették az újraindulást.

Kockás leintés

Az izgalmas pályán volt gyors egyenes és szűk síkán, meg persze a bója tenger mellett segítők, akik szükség esetén a sárga zászlót lengették. A harmadik kör végén biztosan, mert hogy a kockás azt jelentette, hogy véget ért a száguldás. Már aki merte nagyon nyomni, a többség óvatosan körözött. Elismerésre méltó, hogy a vendégek vigyáztak az autókra, talán nem véletlenül, hiszen szakmabéliek, akik aztán igazán tudják, hogy mennyi munka van ilyen egyedi termékben. A Budapesti Műszaki és Közgazdaság-tudományi Egyetem Formula Racing Team autóján 95 csapattag 31 ezer órát dolgozott.

Villamosra váltás

A benzineseknél jóval csendesebb, egyszerűbben kezelhető, gyorsabb és műszakilag jóval gazdagabb a BME 2014-es villanyautója, mely álló helyzetből 3,5 másodperc alatt gyorsult százra. A műszaki szintet jelzi, hogy Magyarországon elsőként és egyedüliként építettek monocoqe szerkezetű versenyautót. A nagyfeszültségű akkumulátorban az energiát 84 db LiFePO4 cella tárolja, ezek névleges feszültsége 270 V, kapacitása pedig 5,5 kWh. Az elektromos hajtásért két 35 kW teljesítményű Emrax motor felel, amelyek egyenként 60 kW-ig túlterhelhetők egy percen keresztül. Az összteljesítmény így 120 kW lenne, azonban a versenyszabályzat ezt 85 kW-ban korlátozza, ami nagyjából 116 lóerőt és több mint 310 Nm nyomatékot jelent.

Új kapitány a fedélzeten

Szerelőként kezdte, csoportvezetőként, majd pilótaként folytatta, szeptembertől pedig már kapitányként vezeti a BME Formula Racing Teamet Boriszov Dániel, akinek csapata az Energia futamon győzött. Arra a kérdésre, hogy miért fontos egy ilyen rendezvény, így nyilatkozott az Autószektornak: Több éves hagyománya van annak, hogy támogatóinknak is megháláljuk bizalmukat és segítségüket a fundrive-val, melyen személyesen is megtapasztalhatják, hogy milyen autót tudunk tervezni, fejleszteni és gyártani.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....