verseny

Becsületbeli ügy - amikor egy Bentley Boy fogad, nyer és történelmet ír

2022.10.10.

Kevés autó testesíti meg jobban a két világháború közötti Bentley-korszak csillogását, mint a Speed Six. Ezzel versenyzett a brit aranyifjú, Woolf Barnato és legyőzte a híres Kék Vonatot a Côte d'Azur-tól Calais-ig. Romantikus felhangú történet, az autóipar hősies és dübörgő éveiből.

 

Ez a sztori olyan, mint egy mese, amiben adott egy dúsgazdag férfi, kinek jellemében jól vegyül a bohémság a versenyszellemmel és a kitartással, s karaktere grandiózus tettekre sarkallja.

A brit bonviván

Főszereplőnk a dél-afrikai gyémánt- és aranybányászatból vagyont szerzett Barney Barnato fia, Woolf (1895-1948). Az ifjabb Barnato, a gazdag miliőnek köszönhetően a nagy presztízsű Charterhouse School magániskolában és a cambridge-i Trinity College-ban tanult, ott, ahol a brit királyi család több tagja is diplomát szerzett.

Az I. világháborúban a brit hadsereg Királyi Tüzérségének tisztjeként szolgált Franciaországban, Egyiptomban, Palesztinában és a háború utolsó szakaszában kapitányi rangot ért el.

Woolf Barnato, bármihez is kezdett, abban a kiválóságra törekedett. A sport volt a szenvedélye. Díjakat gyűjtött motorcsónakversenyzésben, kitűnően úszott, jól bokszolt és teniszezett, s maradt még energiája a golfra és a krikettre is.

Woolf Barnato üzletember és autóversenyző

Több nagy Brooklands-i verseny megnyerése után háromszor állt rajthoz és háromszor nyerte meg a Le Mans-i 24 órás viadalt (1928, 1929, 1930). A Bentley Motors Ltd. alapítója szerint Barnato volt a kor legjobb brit versenyzője.

Barnato a végletekig hajszolta magát és rendre győzött is

A Bentley Fiúk

Barnato tagja volt a gazdag brit autósok Bentley Boys néven ismert társaságának. Ők voltak azok a fiúk, akik mindig készen álltak a versengésre – és a pezsgőzésre.  A két végén égették a gyertyát, és a versenyen kívüli hőstetteik éppúgy a címlapokra kerültek, mint a pályán nyújtott teljesítményük. A vezetés iránti szenvedélyükkel és a kihívások iránti szeretetükkel a Bentley-tulajdonosok és rajongók egész generációját inspirálták és életben tartották a márka hírnevét.

A Bentley Fiúk

A név kötelez

1930. márciusában járunk, egy vacsorapartin, egy jacht fedélzetén Cannes közelében. Itt jelentette ki Barnato, hogy a Rover és az Alvis teljesítménye „nem nagy dolog”. Ezzel utalt arra a kihívásra, amiben januárban Dudley Noble az új Rover Light Six-szel, majd pár héttel később E.J.P. Eugster egy Alvis Silver Eagle-vel legyőzte a híres vonatot St. Raphaeltől Calais-ig (1170 km).  A brit selyemfiú 200 fontban fogadott, hogy a Speed Six volánja mögött ő is könnyedén megelőzi a vonatot Cannes-tól Calais-ig (1200 km).

A kihívás: 1200 kilométeres táv

A Kék Vonat

A hőstettnek már az ötlete is nagy ovációt kapott, ugyanis a Kék Vonat, a Train Bleu, vagy ahogyan az angolok emlegették, a Blue Train maga volt a kerekeken guruló luxus, egyfajta státuszszimbólum. Az észak-franciaországi Calais-ból a Côte d'Azur menti üdülővárosokba közlekedett. Utasai nyaralók voltak, jellemzően gazdag britek.

Ők népszerűsítették a francia Riviérát már az 1700-as évek végétől, orvosi utasításra. Ha Anglia ködében az egészséged gyengélkedett, tökéletes orvosságnak számított egy wellness a gyógyító melegbe és a déli vizekbe. Novembertől áprilisig beteg britek szállták meg a francia tengerpartokat. A látogatók áradata soha nem csillapodott, de az 1830-as években új okból kezdtek el jönni: puszta szórakozásból.

A britek álma: a francia Riviéra

Egyetlen probléma volt azonban, a francia Riviérára nagyon nehéz volt eljutni az autópályák és a légi közlekedés előtti időkben. 1886-ban, éppen jókor debütált a síneken a Kék Vonat, hogy a tehetős polgárokat a brit tél borongós időjárásából a napsütéses Nizzába vagy Monte-Carlóba szállítsa. Óriási előrelépés volt ez az utazók számára, akik délután 1 óra körül szálltak fel a vonatra Calais-ban, társasági életet éltek, majd estére elfoglalták fekvőhelyüket és másnap reggel napsütötte úticéljukon ébredtek.

A Train Bleu tíz, kizárólag első osztályú hálókocsiból állt, amelynek kárpitja éjkék volt, mahagóni berakásokkal, kívülről pedig csillogó sötétkékre festették a szerelvényt és arany színnel díszítették.

Korabeli kép a Kék Vonatról

A lényegében ötcsillagos szálloda leghíresebb utasai között volt Coco Chanel, F. Scott és Zelda Fitzgerald, Charlie Chaplin és VIII. Edward király. Agatha Christie is utazott rajta és 1928-ban kiadta „A kék vonat rejtélye” című könyvét.

Hát ezt az ikonikus vonatot kívánta legyőzni Woolf Barnato.

A fogadás

Könnyű dolga volt abból a szempontból, hogy – miután finanszírozta a Bentley-t, megmentve ezzel a vállalatot és annak alkalmazottait – éppen ő volt a vállalat elnöke. Pénzügyi hozzájárulásával az alapító W. O. Bentley egy újabb generációs autót tudott tervezni, a hathengeres motorral felszerelt, 6 és fél literes Speed Six-et. Ennek a továbbfejlesztett változatával vágott neki a Blue Train-távnak.

Igaz, a fogadásra senki nem rázott vele kezet, de ő elhatározta, hogy igazi úriemberhez méltóan állja a szavát. Nagy előkészületet nem is tett a hosszú út előtt, már másnap nekivágott a mintegy 1200 kilométernek.

Eső, köd, defektek

1930. március 13-án 17:45-kor, amikor a Kék Vonat elhagyta a cannes-i pályaudvart, Barnato és társa, Dale Bourne befejezték az italozást a Carlton bárban és elindultak a Speed Six-szel.

A Cannes-tól Lyonig tartó 400 kilométeres út során a két férfi heves esőzésbe került, ami lassította a haladásukat. Majd Dijon és Párizs között félúton, Auxerre közelében, hajnali 4 óra körül időt vesztettek a benzinkút keresésével. Ennek a visszaesésnek, a sűrű ködnek és egy defektnek köszönhetően, amelyhez az egyetlen tartalék gumiabroncsukat használták fel, Barnato és Bourne délelőtt 10:30-kor értek Calais-ba.

A vonat akkor még messze járt, ezért Barnato úgy döntött, tovább vezet Londonba. Miután átkeltek a Csatornán egy csomaggőzösön, a Dover melletti Folkstone-ból még 100 kilométeren át keményen hajtott Londonig. Woolf Barnato 15.20-kor leparkolt Speed Six-ével a St. James Street-i Konzervatív Klub előtt. Alig négy perccel később a Kék Vonat megérkezett a calais-i állomásra.

Terence Cuneo festménye a versenyről

22 és fél óra alatt megtettek 1300 kilométert, kb. 60 km/óra átlagsebességgel, ami lenyűgöző teljesítmény az akkori poros és rögös utakon. 

A nyertes díja: pénzbírság és kitiltás

Barnato győzött. Mint mindig. Megnyerte a nem hivatalos fogadást. De a Francia Autógyártók Szövetsége nem éljenezte ezt a tettet, hanem 160 fontra büntette a Bentley Motors-t a közutakon való versenyzésért és kitiltotta a Bentley-t az 1930-as Párizsi Szalonról. Barnato állította, hogy magánemberként és nem a Bentley elnökeként versenyzett, de ez nem győzte meg a hatóságokat.

Melyik az igazi?

A versenyről Terence Cuneo készített egy lenyűgöző festményt, ami azonban több ponton is hibás. Kezdjük azzal, hogy a drámai jelenet, amelyben Barnato fej-fej mellett halad egy pöfögő gőzmozdonnyal egy Bentley kupéval, nem történt meg, Barnato soha nem tervezte, hogy a sínek mellett követi a vonatot, hanem az akkoriban elérhető leggyorsabb utakat választotta. Aztán ott van még az autó kérdése: sokáig úgy vélték, hogy a Bentley Speed Six, amellyel Woolf Barnato legyőzte a Blue Train-t, egy kétajtós kupé volt, mert a korabeli művész ezt ábrázolta a párbajról készült híres alkotásán. Azonban ezt a Gurney Nutting kupét Barnato nem vezethette, mert az csak a verseny után esett át a végső tesztelésen. Ennek ellenére ez a kocsi még mindig széles körben Blue Train Coupé néven ismert, és a Bentley történetének egyik legikonikusabb autója maradt.

Ezzel a négyajtós Mulliner Speed Six-szel győzte le Barnato a vonatot

A mítosz tovább él

És őrzi varázsát a versengés is, mert már a gondolat is annyira magával ragadó volt, hogy a közönség képzelete boldogan kitöltötte az üres helyeket, és egy életnagyságnál nagyobb eposzt épített az eseményekből.

Hiszen szeretjük az olyan hősöket, akik a gyorsan távolodó múltban a Côte d'Azure-ról Londonba hajtottak egy feltűnő autóval, csak hogy bizonyítsanak valamit. Maguknak. A világnak.

És bár az éjszakai vonatok csillogása a második világháborút követően kezdett elhalványulni, ahogy a légi közlekedés egyre nagyobb teret nyert, a Train Bleu sokáig nem veszített népszerűségéből. 2003-ban aztán megszűnt státuszszimbólum és látványosság lenni a síneken. A hírneve azonban máig megmaradt.

Annyira, hogy a párizsi Gare de Lyonban található éttermet a híres vonat után Le Train Bleu névre keresztelték át és ma is keresett vacsorahely.

Párizs, Gare de Lyon állomás, Le Train Bleu étterem

Díszítése a Belle Epoque ódája, szobrokkal és freskókkal, kristálycsillárokkal és aranyozott díszítésekkel, hűen idézi a Kék Vonat tündöklését és a francia Riviéra varázslatos aranykorának történetét.

Forrás és fotók:

bentleymotors.com

autoweek.com

autostories.it

thedailybeast.com

 

 

 


 

 

 

 

 


 

 


 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....
2024.04.17
- Újabb pályázati kör nyílt meg kedden az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító,....