önvezetés

Az USA már felkészül az önvezető autózásra

2020.04.12.

Minden jel arra mutat, hogy az Egyesült Államok az elsők között módosíthatja oly módon a szabályozási környezetet, hogy az már felkészüljön az önvezető autókra.

Vannak, akik még kivárnak, és vannak, akik a mai napig hiszik el, hogy egyszer önvezető autók gurulnak majd az utcán, bármilyen sofőri beavatkozás nélkül. Pedig a trendek egyértelműek, egyre több és több hagyományos autógyár fektet komoly összegeket az önvezető rendszerek fejlesztésébe, és a beszállítói oldal is egyre komolyabban vehető, technikailag a mostani szabályzásokat is meghaladó technikákat mutat be. És éppen itt a bökkenő: a szabályozási háttér. Ami annyira nem is bökkenő, inkább csak annak a következménye, hogy jelenleg annyira kis szegmenst jelentenek az önvezető technológiák, hogy nem keltették fel mérvadó módon az országvezetők figyelmét.

Az viszont meglehetősen erős jelzés, hogy az egyik nagyhatalom máris radarjára vette, mi több, vizsgálni kezdte az autonóm gépjárművek kérdését. A las vegasi CES technológiai kiállításon jelentette be Elaine Chao, az Egyesült Államok közlekedési minisztere, hogy megkezdték a munkálatokat egy új indítvány beadásához, ami teljes egészében az önvezető autókkal foglalkozik majd. Ez lesz AV 4.0, amit azért hoznak létre, hogy befoltozzák a jelen lévő szabályozási lyukakat, és módosítsák az önvezető autókra vonatkozó törvényeket és rendeleteket.

Mindez különösen fontos egy olyan országban, ahol egyébként is meglehetősen aktív a sofőrsegéd rendszerek fejlesztése. Nem sok ország van, ahol a tesztzónákon kívül, tehát akár a közutakon is lehetőség van élesben tesztelni a különböző önvezetést segítő kamerákat, lidar és radar rendszereket, de az Egyesült Államok pontosan ilyen. Nem véletlen, hogy egyre több és több cég alakul a tengeren túlon, amelyik kifejezetten erre szakosodik. Az USA célja, hogy egyesítse 38 szövetségi állam szabályozási rendszerét az önvezető autókat illetően, és központi útmutatást nyújtsanak nem csak önkormányzati, de állami szinten is.

Az intézkedéseiket egyeztetések előzik majd meg a fejlesztő cégekkel, figyelembe véve, hogy mi az ő érdekük, milyen környezet lenne számukra a leghasznosabb. Miközben elsődleges szempontnak tartják a közlekedés biztonságát, fontosnak tartják azt is, hogy sikerüljön elfogadtatni az önvezetés előnyeit a polgárokkal is, így rögtön kettős szerep jut a kezdeményezés számára. Jelenleg ugyanis a legtöbben fenntartásokkal kezelik a hasonló technikai megoldásokat, ami nem csoda, hiszen nem volt példa nélküli, hogy önvezető autóval okoztak balesetet, vagy legalábbis része volt egy-egy közúti balesetnek egy olyan autó, amelyik éppen félautonóm módban volt.

Elég csak az Uber Volvo balesetére gondolni, vagy a megannyi esetre, amelyikben érintett volt a Tesla Autopilot rendszere. Utóbbi eseték jól mutatják, hogy mennyire szürke zóna a legtöbbek számára, hogy mennyi a sofőr, és mennyi a rendszer felelőssége adott esetben. Változó, hogy mennyire bízhatjuk rá magunkat az autó technológiáira, ezért is kezelik megfelelő óvatossággal a gyártók is, és ezért fontos mindig emlékeztetni a felhasználókat, hogy mennyi is az ő felelősségük. Amerika példájára visszautalva, jelen állás szerint minden állam maga döntötte el, hogy mennyi kommunikációt követel az autógyártóktól, és milyen mélységig engedi a különböző fejlesztő cégek mozgását a területén. Arizona, California vagy Michigan például meglehetősen korlátozta a rendszerek használatát.

Az 56 oldala dokumentum, amit most előkészítenek, lehetőséget biztosítana Amerika számára, hogy átformálják a közlekedési kultúrát, miközben növelhetik a gazdaságot és a termelést. Az önkormányzatoknak is érdeke, hogy minél kevesebb baleset legyen a közutakon, az ide vezető úton pedig úgy tűnik, hogy megkerülhetetlenek az önvezető járművek. Hiszen egy jó rendszer képes lenne csökkenteni az emberi beavatkozás miatt történő baleseteket, főleg azokat, amelyeket figyelmetlen sofőrök okoztak. Elsődleges prioritás a biztonság, a személyes adatok védelme, illetve az állandóan vitatott téma: a cyber támadások elleni védelem. Miközben a legtöbben a fejlesztői szoftver támadhatóságával voltak elfoglalva, elkerülte a figyelmüket az elektromos hálózat támadhatósága, pedig meglehetősen alapvető problémát vet fel.

Hiszen az jól látszik, hogy a legtöbb gyártó fél vagy teljesen önvezető autója elektromos hajtást kapna, és a legtöbben a központi elektromos hálózatról töltik majd újra. Az elektromos hálózat támadhatósága így egyre nagyobb réteg számára lesz kulcsfontosságú kérdés. Fontos kitétel még, hogy technológia semlegesek maradjanak, tehát meghagynák a vásárlóknak a lehetőséget, hogy kiválasszák a leghatékonyabb, legkörnyezetbarátabb megoldásokat. Mégis a legfontosabb tanulság, hogy az USA már elkezdte a szabályozási háttér modernizálását, így a többi kormánynak is ideje felébredni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....