ICDP

Az ICDP tavaszi találkozójának tapasztalatai – I. rész

2015.04.08.

Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, a franciaországi Chantilly-ban tartotta március 17-18. között tavaszi szakmai találkozóját az ICDP autóipari kutatásokkal foglalkozó nemzetközi szervezet. A kétnapos rendezvény témája a változásokra való felkészülés, konkrétabban a vevők megszerzése és megtartása volt. A résztvevők a témákat 4 workshopba csoportosítva vitatták meg. Az előadások anyaga csak az ICDP tagok számára elérhető, mivel azonban az Autószektort kiadó Autós Nagykoalíció január óta a szervezet teljes jogú tagja, a legfontosabb eredményeket és tapasztalatokat meg tudjuk osztani a kedves olvasókkal is.

Az ICDP kézikönyve

A Gareth Arnould és Luca Montagner nevével fémjelzett első workshop témája az európai gépjárműkereskedelem trendjeiről szólt. A szakemberek sorra vették az ICDP európai autókereskedőknek szóló kézikönyvének (melynek első kiadása 2011-ben látott napvilágot) főbb megállapításait, megjegyezve, hogy ez a dokumentum felbecsülhetetlen értéket jelent a szakma számára. A kézikönyv az értékesítésre és az értékesítés utáni piacra bontja a szektort, továbbá az értékesített termékeket és szolgáltatásokat vizsgálva nyújt szinte minden részletre kiterjedő áttekintést a kereskedelmi hálózatok méretéről és formájáról. A kézikönyv 36 márka és 36 ország adatsorait és trendjeit fedi le, és ami igazán nagyszerű benne, hogy ezek az információk közvetlenül a gyártóktól származnak (így teljes mértékben hitelesek), továbbá a trendek bemutatása terén szemléletesek, hiszen megszakítás nélküli idősoros adatokat tartalmaznak. Tekintsünk át néhányat a fontosabb vizsgálati eredmények közül!

Az értékesítési volumenek alakulása

A gazdasági válság az európai piacot érintette a legkeményebben. Az ázsiai piac teljesítményéhez a Hyundai és a Kia jelentős mértékben járultak hozzá. Az ICDP megvizsgálta, mit tettek az autógyártók, hogy elkerüljék a teljes katasztrófát. Míg a Chrysler esetében például a hálózat növekedése és az értékesítés növekvő szintje gyengítették egymást, addig a Daciánál ezek a tényezők jótékonyan hatottak a bevételekre. Az Alfa Romeo és a MG esetében az értékesítési volumen hanyatlása az értékesítési hálózat zsugorodásának mértékénél is nagyobb volt. A Mazda és Honda úgy tűnik, még időben racionalizálta az értékesítési hálózatát, ennek köszönhetően az egy kereskedőre vetített eladások mértéke növekedett.

Egy másik összehasonlításból kitűnik, hogy a csökkenő értékesítési volumenek elsősorban a dél-európai piacokat érintették érzékenyen. Spanyolországban a nagyobb kereskedések már 15 évvel ezelőtt átlagosan 340 db járművet adtak el évente, és ez az aranykorban, 2004-ben súrolta a 400-as határt, addig 2014-ben alig 220 jármű talált gazdára. Ezzel szemben Németországban töretlen a fejlődés: 1999-ben 180 db, 2004-ben 230 db, 2014-ben 240 db jármű kelt el átlagosan egy-egy kereskedésben, és az Egyesült Királyságban is szinte elhanyagolható volt a válság középtávú hatása: 1999-ben 380 db, 2004-ben 550 db (!), 2014-ben 230 db autót értékesítettek kereskedésenként.

Az értékesítés utáni piac hanyatlása időben jóval később volt érzékelhető, és közel sem biztos, hogy a folyamat véget ért. A diagramról leolvasható, hogy a 2008-as törés után a fejlődés elindult ugyan, de a konszolidációs folyamatok hatására rövid idő múlva folytatódott a hanyatlás. Jogosan merül fel a szakemberekben a kérdés: valóban szükség volt/van ennyi szervizpontra?

Hivatalos márkaszervizek számának alakulása a különböző kontinenseken (forrás: ICDP)

 

A szervizek jövője

A gépjármű szervizelés és fenntartás várhatóan tovább szűkülő piaca alááshatja a keresztértékesítési modellbe vetett bizalmat. Igaz, a prognózisok csupán néhány százalékos csökkenéssel számolnak. Az értékesítést tekintve előkelő helyen szereplő Egyesült Királyságban a legjelentősebb a várható visszaesés (4,8%), Spanyolországban csak fele ilyen mértékű (2,7%), Németországban pedig alig 2%.

Orosz boom

Érdekes, hogy az utóbbi években az orosz piac a politikai és gazdasági hatások ellenére nagyot durrantott, de vajon tartósnak bizonyulnak-e ezek a sikerek? Az értékesítési volumenen belül 2003 óta évről-évre csökken az orosz autógyárak értékesítési aránya, míg a nyugat-európai márkák erősítették pozícióikat. Egészen a rubel 2014. év végi bedőléséig, amikor is az Audi, GM, Jaguar felfüggesztette az oroszországi értékesítéseit. Már csak az a kérdés, hogy az elhúzódó feszültség hogyan befolyásolja majd az újautó értékesítéseket.

A folytatásban…

A cikksorozat következő részéből kiderül, hogyan viselkedett mindeközben az amerikai piac, mire számíthat a szektor a következő években, és milyen megoldásokkal tudnak túlélni a piaci szereplők.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....