Edsel

Az autóipar legnagyobb bukásai

2020.11.01.

Bár az autógyártók mindig is rengeteg felmérést végeztek, mielőtt egy modellt piacra dobtak, előfordul, hogy az előzetesen biztos sikernek elkönyvelt modellek végül hatalmas bukássá válnak. Az autóipar legnagyobb ilyen eseteiből szemezgettünk.

Delorean DMC-12

John Z. Delorean végigjárta a legtöbb fontos amerikai autógyártót, dolgozott a Chryslernél, a igazgatta a Pontiacot, majd a Chevroletet is vezette. Miután összekülönbözött a GM vezetőségével, megalapította saját autógyártóját, aminek egyetlen modellje a Vissza a Jövőbe filmeknek köszönhetően végül legendássá vált DMC-12 volt.

Az eredeti tervek szerint évi 12.000 darabot értékesítettek volna, ám végül összesen 9.000 darab Delorean készült. A vállalat csődbe ment, az alapítót kábítószercsempészettel vádolták még és ő maga is csődöt jelentett néhány évvel később.

Edsel

A Ford kifejezetten kifejezetten sikeres volt az 50-es években, a Fordok mellett a prémium kategóriában versenyző Lincoln modellek is jól mentek. A gyártó vezetősége úgy döntött, új márkát alapít, amit a Ford és a Lincoln közé pozícionál.

A Ford óriási hírverést csapott a márka bemutatása köré: 1957. Szeptember 4-én volt a bemutató, amit elneveztek “E-nap”-nak. Ezen a napon külön műsort sugároztak “The Edsel Show” néven, melyben többek között Frank Sinatra, Bring Cosby és Louis Armstrong is fellépett.

Óriási újdonságként volt beharangozva és bár valóban voltak benne korábban ismeretlen megoldások, ezek nem szóltak akkorát, mint a köré felépített marketingkampány. Emellett az összeszerelés minősége is változó volt, így 25 hónap és 120.000 eladott autó után meg is szűnt a márka. Az Edsel kaland 350 millió dollárjába került a Fordnak, ami ma nagyjából 2,8 milliárd dollárt jelentene.

Jaguar X-Type

Következő bukásunk szintén a Ford nevéhez fűződik. A gyártó ekkoriban tulajdonosa volt többek között a Jaguar-Land Rover párosnak is (2008-ban adták el az indiai TATA Motorsnak). A Jaguar értelemszerűen arra volt hivatott, hogy a nagy prémiumgyártókkal versenyezzen, a 2000-ben bemutatott X-Type például a 3-as BMW ellenfele volt.

Vagyis lett volna. A legnagyobb hiba az volt, hogy az autó a Ford Mondeo alapjaira épült, minősége, teljesítménye és technológiája is inkább a középkategóriás modellekhez hasonlított, az árcédulája viszont egyértelműen prémium volt.

Végül kilenc éven át forgalmazták a modellt, ami jelentősen rontotta a Jaguar hosszú időn át felépített renoméját. Utódja, a manapság már második szériáját élő XE újra jó irányba mutat, így többé kevésbé sikerült feledtetnie az X-Type hibáit.

Volkswagen Phaeton

Végül nézzünk egy olyan modellt, amit szintén óriási hírverés övezett annak idején és nem is volt gond vele minőségét tekintve, a probléma kizárólag az elején található kis márkajelzéssel volt. A Volkswagen Phaeton olyan óriásokkal versenyzett, mint az Audi A8, a 7-es BMW és a Mercedes-Benz S-osztály.

Bár Európában nem feltétlenül volt óriási bukás, az Egyesült Államokban annál inkább. Ennek köszönhetően a tervezett 5.000 darabos éves eladási szám sosem jött össze, a legjobb évben is mindössze 1.939 darab talált gazdára. Gyártásának utolsó évében havonta 6 darab Phaeton készült.

Még hosszan sorolhatnánk az autóipar nagy bukásait, mint a legendás Yugo, a Breaking Bad sorozatból ismert Pontiac Aztec, vagy az első, nagy gyártó által forgalmazott elektromos autó, a GM EV1. Ugyanakkor a fentiek jól mutatják, hogy bármennyire is jó a szándék és a terv, az eredményt néha inkább elfejtenék a gyártók.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....