közlekedésbiztonság

Autós Akadémia: Hányan nem halnának meg, ha övet használnának?

2014.04.29.

Hány emberélet lenne megmenthető, ha még többen használnák autójukban a biztonsági övet? Mire jó és hasznos az autós szimulátor? Mikor jött létre a gumiabroncs? Egyebek mellett ezek az izgalmas kérdések szerepeltek az Autós Nagykoalíció Autós Akadémiáján, amelyet ezúttal is a Művészetek Palotájának Bohém éttermében tartottak.

Minden választási évben nő a halálos balesetek száma, igazi magyarázat nincs rá, célunk azonban nem változott, aki elindul, épségben haza is érjen – kezdte köszöntőjét Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke az Autós Akadémia áprilisi rendezvényén, s felkonferálta az első előadót, prof. dr. Holló Pétert, az MTA doktorát, KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. kutató professzorát, a Széchenyi István Egyetem egyetemi tanárát.

2013-ban  a személysérüléses közúti balesetek 3,4%-al nőttek, viszont a halálos áldozatok száma 2,3%-al csökkent – kezdte beszámolóját Holló Péter, aki elmondta azt is, a súlyos sérültek  9,1%-al, a könnyű sérültek száma pedig  4,7%-al nőtt.

Holló professzor sok adattal szolgált a közlekedésbiztonságról.

Nem indult jól a 2014-es év – tudtuk meg az előadótól. Az ORFK adatai alapján 2014 első két hónapjában 1880 személyi sérüléses baleset  (+11, 5%) történt Magyarországon. A halálos, súlyos és könnyű sérüléses balesetek száma egyaránt nőtt 10% feletti mértékben.  82 fő életét vesztette, ami 14 fővel (20,6%) több, mint az előző év azonos időszakában. A súlyos sérülések száma: +9,3%-al, a könnyű sérülések száma 8,5%-al nőtt. Az ittasan okozott balesetek száma 148-ról 182-re nőtt (+23%) az év első két hónapjában.

Örvendetes tény, hogy növekszik a biztonsági övet használók aránya – emelte ki Holló Péter. Ha 84-ről 95 százalékra tudnánk növelni a biztonsági övet használók arányát, negyven emberélet lenne megmenthető.

Az előadó ugyancsak örvendetes tényként említette, hogy a biztonsági gyermekülést használók aránya is látványos növekszik.

Nemzetközi összehasonlításban azonban minden területen van még mit javítani.

-A jelentős javulás ellenére nemzetközi összehasonlításban a hazai közúti biztonság még mindig nagyon kedvezőtlen. A halálozási mutató (meghaltak /10.000 gépjármű) 20 OECD tagállamra vonatkozó 2012. évi adatainak alapján Magyarország csupán Lengyelországot tudta megelőzni. A hazai autópályák baleseti halálozási kockázata nemzetközi összehasonlításban egyike a legkedvezőtlenebbeknek.  Mindez azt mutatja, hogy a közúti biztonság további nagymértékű javítása érdekében újabb intézkedésekre, erőfeszítésekre van szükség - – sommázta véleményét Holló Péter.

Ezt követően Urbán Péter egyetemi előadó folytatta egy hónapja megkezdett, a gumiabroncs történetével foglalkozó előadását.

- Az első gumiabroncsok, az alacsony sebesség és a kis terhelés ellenére sem voltak hosszú életűek, viszont cseréjük meglehetősen időigényes volt, ezért kezdetben főleg arra koncetrált minden fejlesztő, hogy a keréktárcsa-gumiabroncs kapcsolatot alakítsa felhasználó baráttá. Ez ügyben Michelin-nek vannak eltagadhatatlan érdemei aki először szabadalmaztatta a második képen látható keréktárcsa és gumiabroncs kapcsolatot kerékpárokhoz, mely már közel állt a napjainkban is használatos rendszerekhez – kezdte előadását Urbán Péter.

Korabeli abroncs

A tényleges érdem mégsem az övé. 1916 november 7-én Artur John Savage 1915-ben beadott szabadalma „moder gumiabroncs kialakítás járművek részére” rögzítésre került. A modern gumiabroncskialakítás atyja alapvetően fegyverek tökéletesítésén dolgozó feltaláló volt, csak ez az egy gumiabroncs témájú szabadalma létezik.

A szerkezeti fejlődés mellett részletesen elemezte Urbán Péter az alapanyagok változásait. 1958-ban a nejlon, 1966-ban a Polyester, 1972-ben a Kevlar, 1973-ban az üvegszál volt az év slágere.

Urbán Péter

-Jelenleg a megváltozott fogyasztói igények lekövetésének érdekében a már ismert vegyületek újragondolása folyik a laboratóriumokban – hallhattuk az előadótól, aki számos érdekességgel szolgált.

És korabeli téli gumi reklám

Megtudhattuk azt is: 1933-ban a Michelin elkezdett szegecselt abroncsokat kínálni vásárlóinak, hogy a  téli körülmények között se érje őket meglepetés. Az első igazán télinek nevezhető gumiabroncsot viszont a Nokian készítette 1934-ben teherautók részére. Az első igazi téli személyabroncs is az ő nevükhöz fűződik. A Hakkapeliitta névre keresztelt termék 1936-ban jelent meg a piacon. Érdekessége, hogy nem csak a mintázata, de az anyagkeveréke is már téli volt, és úgynevezett szívó mintaelemeket tartalmazott. Ez a mintázat változatlan maradt egészen az 50-es évekig.

Harmadikként Rippel Ferenc, a CG Car-Garantie Magyarország területi vezetője Garancia és ügyfélmegtartás a gyakorlatban – márkakereskedések és márkaszervízek gazdasági túlélő készlete címmel tartott előadást.

Jobbra Knezsik István, az ANK elnöke felkonferálja Rippel Ferencet.

- Tíz éve vagyunk jelen Magyarországon, a fő partnereink a márkakereskedések és márkaszervizek – mondta el Rippel Ferenc, aki hangsúlyozta azt is, az előző évekhez képest még hamarabb megtörténik az elvándorlás, szinte a garanciális idő lejárta után azonnal. Egyre nagyobb a nem márkakereskedőt választó ügyfelek száma. A gyári garancia lejárta után nem érzi kötve magát az ügyfél. Éppen ezért egyszerűbb megtartani egy elégedett ügyfelet, mint meggyőzni egy újat!

Európai gyártókkal és importőrökkel kötött keretegyezményeik.

Mit tehet a kereskedő vagy importőr? – tette fel a kérdést az előadó, s válaszokat is adott.

  • Ügyfélkapcsolati programot indíthat
    (garancia + garanciahoszabbítás)
  • Átfogó ügyfélkapcsolati központ üzemeltetése direkt marketing szolgáltatással együtt
  • Értékesítési és reklámanyagok egyedi létrehozása és készítése
  • Gyártó- és kereskedőspecifikus marketing koncepciók az egész garanciára kiterjedően

Rippel Ferenc beszélt arról is, hogy a hatályos PTK szerint: „Fogyasztói szerződés esetén (…), a fogyasztó a teljesítés időpontjától számított két éves elévülési határidő alatt érvényesítheti szavatossági igényeit.(…)” Megjelent a Termékszavatosság fogalma:

Fogyasztó szavatossági igényét nemcsak az eladóval, hanem közvetlenül a gyártóval szemben is érvényesítheti – ennek határideje egy év a gyártói forgalomba hozataltól.

Kifejtette: testreszabott ügyfélmegtartási programokkal rendelkeznek, mint:

  • Egyedi postázó programok személyre szabott ügyfélkártyákkal
    (ügyfélkapcsolati program)
  • Többszöri garancia-meghosszabbítás
     lehetősége
  • Bónusz(kupon) csekkfüzet
  • Optimális egyéni reklámanyagok

Végezetül Szabó Attila a  "Vezetek" Vezetéstechnikai Továbbképző Központ Kft.  ügyvezető igazgató   „A medve NEM játék címmel tartott előadást.

Bármilyen közlekedési körülmény szimulálható.

Elmondta: cégük 20 év szakmai tapasztalattal rendelkezik a PC alapú szimulációban. Technikai háttere: valós időben történő szimuláció, 3D adatbázis, pedagógiai tartalom, felhasználói felületek 2D és 3D.

Szimulált eszközök szakmai területei: közúti közlekedés, ezen belül személy-tehergépkocsi, busz,motorkerékpár, továbbá a légi közlekedés.

Szabó Attila az Autós Akadémián

Szabó Attila elmondta, szívesebben használja a szimulátor szó helyett a Multimédiás Interaktív Közlekedési Konzolok kifejezést, mivel eredeti műszerek és kezelőszervek vannak, valósághű a környezet, nagy teljesítmény biztosított és a mobilitás is adott.

- Sokan úgy szereznek jogosítványt, hogy éjszaka sosem vezetnek, vagy autópályán sem járnak, mert nincs a közelben, a szimulátorral ilyen körülmények között vezethetnének - jelezte Szabó Attila azt, a közlekedésbiztonságot fokozná, ha egyre több helyen alkalmaznák ezeket a készülékeket.

 

 

 

 

 

 

                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.11.26
Összeroncsolódott személyautó a II. kerületi Nagykovácsi úton november 26-án, miután a járműre....
2021.11.26
Az FIA Túraautó Világkupa menetrendje szerint 2022-ben ismét 10 versenyhelyszín lesz. ..
2021.11.26
A legtöbb európai országban már kötelező a téli abroncs, van, ahol a hólánc is, de vannak, akik....
2021.11.26
A BMW Group újabb húsz európai városban, így többek között Koppenhágában, Veronában és Toulouse-ban....
2021.11.26
A Bács-Kiskun megyei rendőrök közúti veszélyeztetés bűntette miatt folytattak eljárást, és....
2021.11.26
Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzései alapján elsősorban Győr-Moson-Sopron, Vas,....
2021.11.26
A hazánkban már közel 30 éve jelen lévő, a mobilitás ökoszisztémáját alakító Continental vállalat....
2021.11.26
A Kia és új partnere, a BlackRock Global Renewable Power, más részvényesekkel együtt, újabb 700....
2021.11.26
Magyarországon közlekedési balesetben évente mintegy 600-an vesztik életüket. ..
2021.11.26
Két holland fiatalember pár száz euróból kivételesen takarékos autót épített. A sikerből persze az....