Autótörténelem

Autók Csepelről

2019.06.14.

A hazai járműtörténelemben elsősorban a Csepelen gyártott motorkerékpárok töltöttek be jelentős szerepet. Ám a Weiss Manfréd Acél- és Fémművek Rt, a Csepel Vas és Fémművek elődvállalata az 1920-as években autókat is gyártott.

Múlt év végén elindult a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Korbuly család történetéről szóló virtuális kiállítása. Ennek apropóján már írtunk a Weiss Manfréd gépkocsi-gyártási törekvéseiről. Most, hogy a Múzeum Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteményében megnyílt a Korbuly család hazai ipartörténetben játszott szerepéről szóló kiállítás, amelyen a Múzeum Weiss Manfréd mentőautója is megtekinthető, érdemes visszatérni erre a témára.

A Korbuly - egy mérnökcsalád három generációja kiállítás megnyitója. Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

A csepeli Weiss Manfréd konszern az első világháború idején az Osztrák-Magyar Monarchia egyik vezető hadiipari termelő vállalatának számított. A gyáralapító Weiss Manfréd 1916-ban személyesen kérte fel Korbuly Károlyt a gyártelep műszaki vezetőjének. Korbuly Károly ezt megelőzően a Ganz vállalatnál dolgozott, majd Kandó Kálmánnal közösen Olaszországban felépítették, és irányították a Westinghouse helyi vállalatát, amely villanymozdonyokat gyártott.

Az első világháború után Korbuly Károly irányítása alatt a Weiss Manfréd áttért civil termékek gyártására. E törekvés jegyében részt vettek az 1920-ban alapított Autószindikátus működtetésében is. A Magyar-Olasz Bank Rt és a mezőgazdaságban érdekelt Futura Rt által létrehozott Autószindikátus a francia hadsereg 613 db leselejtezett járművét vásárolta meg. Az állományban „5 tonna hordképességű eredeti francia Latil tracteur-ök. 4 tonnás eredeti lyoni Berliet-teherautók, 3 és ½ tonnás eredeti amerikai Packard-teherautók, 2 tonnás amerikai gyártmányú Jeffery teherautók, 1 ½ tonnás turini Fiat gyorsjáratú teherautók, amerikai Ford-gyártmányú csomagszállító kocsik és különféle személyautók” szerepeltek. „A géproncsok legnagyobb része uszályokon érkezett, és a Dunaparton levő darukkal emelték ki. A gurítható és kisebb javítás után használható gépeket a Dunapartról 4-5 kocsi összeakasztásával bevontatták” írta visszaemlékezéseiben Korbuly László, Károly legidősebb gyermeke, aki sofőrként vett részt a műveletekben. A Weiss Manfréd alvállalkozók bevonásával kijavította, s értékesítette ezeket a járműveket – így indult újra a háború utána hazai javítóipar és a kereskedelem is.

Ebben az időben már szintén a Weiss Manfrédnál dolgozott Korbuly Károly 20 évvel fiatalabb öccse, Korbuly János is. A Korbuly család ismerőse volt Szmick Viktor, egy fiatal gépészmérnök. Szmick az 1924-1926 között a francia márkákra szakosodott Volante Rt munkatársa volt. Ennek ellenére egy olasz, FIAM gyártmányú kisautót is használt. Arról, hogy ez a rövidéletű torinói cég hogyan került képbe, sajnos nem maradt fenn információ. Szmick Viktor hagyatékában két fotó is található, amelyen a próbarendszámos, karosszéria nélküli FIAM kisautóval a Weiss Manfréd gyártelepén próbálkoznak. Korbuly János meggyőzte testvérét arról, hogy egy ilyen jellegű autó ideális lenne budapesti taxinak. A hivatalos taxivállalat, a Szürketaxi az első világháború előtt gyártott MARTA gépkocsijait éppen az 1920-as évek közepén kezdte lecserélni a Magyar Általános Gépgyár Magotax típusú járműveire. A magánvállalkozókat tömörítő Kéktaxi azonban nyitott volt megfelelő ajánlatra.

FIAM túrakocsi a csepeli telepen, a kormánynál Szmick Viktor

A FIAM kéthengeres, kétütemű motorja alapján Korbuly János elkészített egy 750 cm3-es négyhengeres, de továbbra is kétütemű motort. Mivel a cél az olcsóság és az egyszerűség volt, ezért a karosszéria kialakításánál a francia Charles Weymann által kidolgozott, s akkoriban népszerű műbőr borításra voksoltak.

Weiss Manfréd autók tesztelése. (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Korbuly Archívum)

 

Szmick Viktor ekkor már a Weiss Manfréd alkalmazottja volt, s ő lett az aki 1926. őszén a hagyományos Svábhegyi versenyen bemutatotta a WM túrakocsiját.

Szmick Viktor a svábhegyi versenyen.

1927. őszén a taxiknál szerzett tapasztalatok felhasználásával megjelentek a nagyobb, négyhengeres, kétütemű, 875 köbcentiméteres, 26 lóerős motorral szerelt, javított WM modellek, majd fél évvel később az első másfél tonnás kisteherautók is. Az eladási adatok önmagukért beszélnek: 1927-ben 13, 1928-ban 23 db WM személygépkocsi kelt el. Tehergépkocsiból 1927-ben csupán pár darabot, 1928-ban 24 darabot sikerült eladni. A hazai WM személygépkocsi-állomány 1930. végére 129 darabra kúszott fel (ami azt jelenti, hogy 1929-1930. folyamán kb. 90 WM autót értékesítettek), míg WM tehergépkocsiból 36 db közlekedett.

 

Weiss Manfréd túrakocsi Weymann-féle műbőr karosszériával

 

 

Weiss Manfréd táraskocsi (Forrás: National Archives)

Ugyan 1927-ben a kormány új iparvédelmi rendelkezést hozott, amelynek értelmében a közszállítások során kizárólag magyar gyártmányú járművet lehetett beszerezni, de sem a taxisok, sem más vállalkozások nem voltak igazán elégedettek a Weiss Manfréd gyártmányaival. Többek között az autó nem volt olyan olcsó, mint amilyennek ígérték: akkor amikor egy másfél literes motorral szerelt Fiat 503 8950 pengőbe került, s egy hasonló méretű Magotax autóért 10,000 pengőt kértek az egy kategóriával kisebb Weiss Manfrédot a taxisoknak 9660 pengőért árusították. Ráadásul, mint azt később egy per során felrótták a gyárnak, az ígért 10 literes átlagfogyasztás a valóságban éppen duplaannyi volt.

Korbuly János WM túrakocsija, amelyet az 1930-as évekig használt (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum/Korbuly Archívum)

Korbuly Károly is kapott egy egyedi Weiss Manfréd automobilt (Forrás: Fortepan/117631)

Korbuly Károly WM autójáról a gyárban készült egy makett is, amely a kiállításon megtekinthető (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

Mivel a motorral rengeteg probléma akadt, ezért Korbuly és csapata a Ford négyütemű, négyhengeres motorjából kiindulva elkészített egy 3,2 literes 55 lóerős motort. A kialakításnál ügyeltek arra, hogy a motor elférjen a kétüteműek helyén, így – Korbuly János visszaemlékezése szerint – több taxi és teherautó is új „szívet kapott. Mire az új, LA típusjelzésű motor elkészült az 1929-es gazdasági válság már Magyarországon is éreztette hatását. A WM 1930-1932. között készített még egy kisebb sorozat teherautót, amelyet házon belül használtak.

Az egyik legutolsó Weiss Manfréd teherautó, amelyet a gyár reklámcélokra használt. Az egyik ilyen járművet a második világháború után mentőautónak alakították át, s ma a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum állományának része. (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum/Korbuly archívum)

 

Monte Carlo Rally

A Weiss Manfréd automobilokhoz kapcsolódó legnagyobb siker az 1929-es Monte Carlo Ralin elért második helyezés. Szmick Viktor, Czaykowsky Emánuel és Pesti Ferenc 1929. január 19-én indultak Bukarestből. A Weiss Manfréd kisautó a Bukarestből indult autók közül elsőként ért Budapestre – megelőzve többek között egy jóval nagyobb Buickot. Ausztria, majd Németország következett – sűrű hóesésben. „Január 23-án reggel fél 7-kor végre elérik a tengerpartot. 75 perces előnyüket arra használják, hogy Cannes-ban betérnek egy fodrászhoz, elvégre Monte-Carlo-ba nem mehet az ember csapzott frizurával. Hej, boldog békeidők! A magyar alakulatnak megérte a fáradság, hiszen a 64 indulóból benne voltak abban a 24-ben, akik az előírt időn belül teljesítették a távot, ráadásul az abszolút első helyen álltak. Bizony, a magyar kisautó, magyar legénységgel, vezette a híres Monte-Carlo Rallye-t!

Már csak egyetlen átlagtartó szakasz volt hátra, hogy győztesként ünnepelhessék őket, amikor megtörtént a baj. A Col de Braus-on egy kanyart elnézett Szmick, és egy hirtelen kormánymozdulatnak köszönhetően egy oszlopnak csapódtak. Az autó hátsó futóműve használhatatlanná vált, az addig második helyen álló holland, dr. Sprenger Van Eijek, egy Graham-Paige volánjánál ülve megnyerte az 1929-es Montét. A WM és háromtagú legénysége még így is elég pontot gyűjtött az abszolút második helyhez”

 

Bár a személy- és teherautógyártásnak 1932-ben vége szakadt Korbuly János nagyszerű szakembergárdát gyűjtött maga köré. Az Autó és Traktorosztálynak kinevezett részleg az 1930-as években harcjárműveket konstruált, amelyekről a cikksorozat második részében lesz szó.

 

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteményében 2019. augusztusig megtekinthető a „Korbuly – egy márnökcsalád három generációja című kiállítás. Részletek a Múzeum honlapján .

Ezen kívül szintén a Múzeum honlapján böngészhető a Korbuly család életéről szóló virtuális kiállítás is.

 

Források:

https://magyarjarmu.hu/ipar/weiss-manfred-autok-es-motorok/

https://vancello.blog.hu/2017/11/19/monte-carlo_rallye_a_ferenciek_teren

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....