K+F

Autóbuszok elektromos motorjait kutatják Győrben

2014.02.24.

- Az első kutatási ciklust éljük meg, s ebben a hibrid és elektromos hajtáson van a hangsúly. A másik fontos cél, hogy a városok intelligens közlekedésében, az úgynevezett „smart city – smart transportation” témájában eredményeket érjünk el – fogalmazott lapunknak adott interjújában dr. Horváth Zoltán, a Járműipari Kutatóközpont (JKK) Szimuláció és Optimalizációkutatási főirányának vezetője.

Ma minden kétséget kizáróan Győr a magyar járműipar fővárosa, így aztán nem meglepő, hogy a Széchenyi István Egyetemen működik a Járműipari Kutatóközpont (JKK) . Mikor hozták létre, hányan dolgoznak itt?

Az együttműködő egyetemek, főiskolák és kutatóintézetek 2012. július 13-án Pannonhalmán írtak alá a közös munka hátteréül szolgáló dokumentumot, és a megállapodáshoz csatlakoztak a járműipari vállalatok is. A közös munkát a Széchenyi István Egyetemen működő Járműipari Kutatóközpont koordinálja, irányítja. Vezetője dr. Bokor József akadémikus, egyetemi tanár. A JKK 2012 szeptemberében indította első nagyszabású, járműipari alapkutatási projektjét, amelyben elektromos és hibrid járművek elektronikai és gépészeti kérdéseivel foglalkozunk. Több mint száz munkatárs vesz részt az itt folyó kutatásokban.

A járműipari kutatásokra a nagy gyártók euró- és dollár milliárdokat költenek. Mit tud hozzá tenni ehhez a Járműipari Kutatóközpont?

A kutatásokban rengeteg nyitott kérdés van, ezekből néhányra fókuszálunk és ezekben tudunk új eredményeket produkálni. Ilyen új terület például a nagy teljesítményű elektromos motorok konstrukciója és üzembe helyezése például autóbuszoknál.  Személygépkocsik esetében már működnek az e-motorral hajtott autók, nagyobb járműveknél azonban szériában még nem készülnek. Mi ezek bizonyos kérdéseivel foglalkozunk, ezen belül is a mi főirányunk a szimulációs optimalizáció, amelyben jórészt a Matematika és Számítástudomány Tanszék munkatársai és kiemelkedő hallgatóink vesznek részt, s a nagy teljesítményű elektromotorok számítógépes szimulációjának módszertanát fejlesztjük és alkalmazzuk.

Mi a kutatás menete? Önök ajánlják fel a nagy gyártóknak vagy a cégek keresik meg önöket?

A JKK stratégiai kutatásait az határozza meg, hogy a nagy autóipari cégek mit tartanak súlyponti kérdésnek. Az első kutatási ciklust éljük meg, s ebben a hibrid és elektromos hajtáson van a hangsúly. A másik fontos cél, hogy a városok intelligens közlekedésében, az úgynevezett  smart city témájában eredményeket érjünk el.

Ha már az elektromos autó szóba jött, hisz abban, hogy e-autó kiszorítja majd a belső égésű motorral szerelt autókat?

Mint potenciális lehetőséget tanulmányozni és kutatni kell, ám hogy hogyan alakulnak az energiahordozók árai, ezt nehéz megmondani. Ha egekbe szökne a benzin ára, bizonyára felértékelődne az elektromos motor, jelenleg azonban a hagyományos benzines és dízel motorok a leghatékonyabbak.

Térjünk vissza újra a kutatási főirányokhoz. Az interjú abból az alkalomból készül, hogy a napokban Győrben tartottak a következő hét évre szóló uniós kutatás-fejlesztésre nyerhető pályázatok, a Horizont 2020 prezentációját. Megnyit ez újabb kutatási irányokat a JKK előtt?

Az Európai Unió saját iparának versenyképességét kívánja fokozni a Horizont 2020-szal, amelynek keretében kutatásra és innovációra lehet pályázni. A másik cél, hogy az emberek életminőségét javítsák, mint tisztább levegőhöz jutás, hatékonyabb energiafelhasználás, energiabarátabb épületek kifejlesztése. Közel nyolcvan milliárd euróra lehet pályázni, s közvetlenül Brüsszelben bírálják el őket.

A Kutatóközpont az egyetem hallgatóira is számít?

Természetesen. Nagyon sok hallgatót vonunk be a kutatásokba, akik nagyon érdekes feladatokon dolgozhatnak s a kutatási támogatásokból, bevételekből éppúgy részesülnek mint az oktatók. A hallgatók nagy intenzitással és kedvvel vesznek részt a munkában.

Ön a Matematika és Számítástudomány Tanszék vezetője, egyetemi tanár. Ezek szerint már a matematika is bekapcsolódott a járműfejlesztésbe?

A matematika alkalmazásai minden iparágban ott vannak, így az autóiparban is.  A gyártmányfejlesztésben anélkül tudnak fejleszteni, hogy – néhány ellenőrző mérés után - a próbadarabokat megépítenék, legyártanák; matematikai szimulációval ugyanis kiválthatók a valóságos munkadarabokon  való mérések. Ezzel nagyon sok pénzt meg tudnak takarítania gyártók és fejlesztők.

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
Elődje sikerét megismételve nem egyszerűen maximális ötcsillagos teljesítményt nyújtott a vadonatúj....
2024.04.16
A BMW Group az év első negyedévében világszerte összesen 594 671 darab új autót értékesített. A....
2024.04.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események – az Útinform reggeli jelentése. ..
2024.04.16
A Porsche sportautó-gyártó tavaly több nyereséget ért el. Ebből a dolgozók is profitálnak. A....
2024.04.15
Ismét felvillanyozódott a Hyundai márka és újabb elektromossal bővíti márkakupa-sorozatát. ..
2024.04.15
Visszatér a tél Ausztriába, hétfőn figyelmeztetést adtak ki az autósoknak – írja a Heute című....
2024.04.15
Miért áll egy kihegyezett versenyautó egy hófödte versenypályán, és miért sorakoznak mögötte....
2024.04.15
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audi Hungaria tárgyaló delegációi közötti....
2024.04.15
Az Audi több mint 20 új, tisztán elektromos, plug in hibrid és hagyományos, belső égésű motorral....
2024.04.15
Április 9-én Pekingben mutatta be legújabb, működésének első öt évében kapacitás- és....