Anyukám is érteni fogja – Vezetői asszisztens rendszerek | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja – Vezetői asszisztens rendszerek

2015.11.17.

A korszerű technológia nagyban segíti napjaink sofőrjét, lássuk, miből válogathat, aki válogathat…

Sávtartó asszisztens

A rendszer lényege, hogy a jármű kamerával, vagy kamerákkal pásztázza az utat maga előtt és a videó kép elemzéséből képes felismerni, hogy ha „esszük” a vonalat, vagyis, ha éppen kifelé megyünk a sávunkból valamelyik irányba.

Asszisztens rendszerek egy Vovlo-ban (az alsó sorban balról a 2. a sávtartó, de a piktorgram is önmagáért beszél)

Ha a rendszer azt érzékeli, hogy nem megfelelő a sávtartásunk, akkor – rendszere válogatja – előbb hangjelzéssel adja tudtunkra a figyelmetlenséget, majd rezgetni kezdi kezünk alatt a kormányt. Egyszóval mindent megtesz annak érdekében, hogy észhez térjünk és magunktól visszakormányozzunk.

A továbbfejlesztett változat nem várja meg, amíg érintőre vesszük a szalagkorlátot, hanem az előbbi jelenségek kíséretében magától is képes korrigálni az irányt.

És ha direkt akarok sávot váltani?

Akkor, kérem szépen, tessék indexelni és a rendszer tudni fogja, hogy mire készülünk, ilyenkor inaktíválja magát és nem szól bele a dolgunkba.

Például a VII-es Golfhoz 174.000 Ft-ért rendelkezünk Lane-Assist rendszert.

Holttér figyelés

Sokszor, sok helyen hallunk a kocsik holtteről, sőt mi is írtunk már róla. A rendszer működését itt nem kamera, hanem radar segíti, ami hátra-oldala ”néz”, vagyis a holtteret pásztázza. A figyelmeztetést általában vizuális úton kapjuk, legnépszerűbb a visszapillantó tükörbe épített LED, vagy világító jel, piktogram.

Egy forgalmas útszakaszon araszolva persze zavaróvá is válhat, hogy gyakorlatilag állandóan jelez a kütyü, úgyhogy természetesen egy gombnyomással ki is tudjuk kapcsolni a ketyerét, ha éppen nincs rá szükségünk – csak (ha már van), el ne felejtsük visszakapcsolni.

A rendszer ára a sávtartó automatikáéval vetekszik.

Vészfék asszisztens rendszerek

A történet onnan indult el valamikor, hogy amennyiben azt érzékelte az autó, hogy hirtelen, nagy erővel taposunk a fékbe, de aztán az intenzitás csökken, akkor a kocsi magától alkalmazta a lehető legnagyobb fékezőerőt, feltételezve azt, hogy a pánikról nem tudtuk rendesen nyomni a féket.

Érdemes még azt is megjegyezni, hogy a hétköznapi vezetők egyszerűen nem is tudnak vészfékezést végrehajtani. Ezt a vezetéstechnikai órákon tapasztaltak mondatják velem, egyszerűen félünk a túl nagy dinamikai hatástól. Ezért mindenkinek ajánlom, hogy egy üres, biztonságos útszakaszon próbáljuk meg, hogy bele merünk-e teljes erővel taposni a fékpedálba, mondjuk 60 km/h-ás sebesség mellett…

Majd az autó figyel helyettünk

Ma már nem kunszt egy autónak még azelőtt felismerni a veszély- vagy vészhelyzeteket, hogy a sofőr erre reagálna. Dr. Nagyszokolyai Iván tanár úr erről igen részletesen mesélt a nyáron, aki nem fél a komolyabb írásoktól nyugodtan lapozzon át. Tehát a lényeg: a jármű előtti területet pásztázó kamera és radar adatai alapján kitalálja helyettünk, hogy mit kell csinálni.

Első körben itt is csipogás a jel, de ha nem cselekszünk, akkor az autó magától közbelép. Ma már nem ritka az sem, hogy teljesen állóra fékezi magát az autó. A baleset elkerülő rendszerekről korábban már értekeztünk.

Ezt a rendszert az igényesebb gyártók már belekalkulálják a kocsi alapárába, a Golfhoz mindössze 45.000 Ft felár ellenében már kínálnak úgy nevezett Pre-Crash (ütközés előtti) rendszereket.

Látás segítő rendszerek

Az előre-látás fontos dolog, kötőjel nélkül is. Annak érdekében, hogy a sofőr a lehető legjobb látási viszonyokkal rendelkezzen még sötétben is, a legtöbb gyártó már kifejlesztette az intelligens világítási rendszereket. Természetesen itt is radarok és kamerák állnak a rendszer szolgálatában, de vannak olyan berendezések is, amelyek a GPS (navigáció) adatait is segítségül hívják a legjobb fényviszonyok előállításához.

"Néhány" üzemmód, amit az intelligens világítás tud

Ezek mindent tudnak: először is azt, hogy sötét van-e, vagy világos, van-e közvilágítás, vagy nincs, lakott területen belül, vagy kívül közlekedünk, van-e szembejövő jármű, akinek a sofőrjét nem lenne illő elvakítani. Itt már nincs sem hagyományos halogén izzó, de egyre ritkább a xenon világítótest is. Újabban minden korszerű világításechnika LED-ekkel dolgozik.

A LED-mátrix fényforrások olyan alakú kévét állítanak elő, amilyet nem szégyellnek. Simán csinál U-alakú fényt, hogy csak a szembejövő ne kapjon a vakító sugarakból, de mi ezen kívül minden tökéletesen lássunk. Ha kell, bevilágít a merőleges utcasarkon és így tovább, de mire leírnám őket, valahol a Rajnán túl már készen is van egy újabb rendszer.

Ha mindez nem lenne elég

Felsőbb kategóriákban évek óta elérhető az éjjellátó assziszens. Ez az infra kamerákkal működő rendszer a jármű belső fedélzeti kijelzőjére rajzolja ki a képet. Személy szerint ennek én nem sok értelmét látom, inkább a technológia tudás csillogtatásának látom, de biztosan a szomszéd is lehidal, ha van ilyen az új kocsinkban…

Éjjellátó asszisztens a BMW-ben - ember felismeréssel

Lustálkodóknak

A tempomat, vagy magyar nevén a sebességtartó automatika már-már alapfelszereltségnek számít, de ezt a berendezést is sikerült megbolondítani a radarokkal és létezik belőle intelligens változat. Ez annyit tud, hogy az általunk megadott sebességgel halad mindaddig, amíg nem érünk utol egy lassabban közlekedőt. Ekkor a biztonságok követési távolság megtartásával követni kezdi őt, felvéve annak sebességét. Természetesen, ha megáll az előttünk lévő, akkor mi is meg fogunk állni.

Ínyencek a sávtartó asszisztens bevonásával nagyot pihenhetnek az autópályán.

Vagy mégsem?

A kocsi nem fogja hagyni, hogy tökéletesen ellazuljunk, mert egy másik rendszer viszont figyelni, hogy éberek vagyunk-e. De miből tudja ezt? Sok mindenből, például, hogy mennyire kiegyensúlyozottan kormányzunk, vagy fékezünk, hogy nem túl kapkodósak-e a mozdulataink. De azt is tudja, hogy fogjuk-e egyáltalán a volánt. Sőt! Már a mobiltelefonok is a gazdájuk szemébe néznek, erre egy autó is simán képes, és a pupillamozgásunkat figyelve azonnal rájön, hogy kockáztatjuk a saját és az ő testi épségét is.

A Merci kávét még nem főz, de felajánlja, ha fáradtnak lát minket

Figyelmetleneknek

Amikor a jogosítványomat csináltam, a teherautó oktatómnak volt néhány trükkje a tanításhoz. Egyik „kedvencem” az volt, hogy amikor bekanyarodtunk a héttonnással egy utcasarkon, érdeklődő kérdést tett fel, hogy milyen tábla, vagy rosszabb esetben táblák voltak az utca elején. Természetesen fogalmam sem volt, úgyhogy büntetésből az első arra alkalmas helyen le kell parkolnom (szabályosan) a nyolcméteres dögöt, majd visszasétálni és referálni a látottakról.

Az Opel így jelzi, milyen táblákat látott

Mennyire jó lett volna, ha lett volna abban a teherautóban is táblafelismerő rendszer. Ez a cucc helyettünk is ránéz minden táblára és azt kijelzi nekünk a műszerfalon. A legjobb ebben talán az, hogy a sebességkorlátozásokat is elénk vetíti, így nem kell gondolkodni, hogy itt vajon mennyivel szabad menni.

Ezt a rendszer én először Opelekben láttam, náluk csomagban kapható a sávtartó, a világító és a követési távolság ellenőrző rendszerrel együtt összesen 200.000-ért egy Insignia-hoz.

Okos

Tehát az okos telefonok, okos televíziók és okos órák után 2015-ben már bőven az okos járművek világát éljük. Sokan talán azt mondják, hogy ez a sok kiegészítő kütyü teljesen elvonja a figyelmet, vagy megöli az autózás élményét, szabadságát, de ezzel én nem értek egyet. Ha egy ilyen rendszer segítségével akár csak egy embertársunk sérülése, halála elkerülhető, akkor már megérte kifejleszteni és még inkább megvenni őket.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....