Anyukám is érteni fogja – Vagy mégsem? | Autoszektor
koksz

Anyukám is érteni fogja – Vagy mégsem?

2018.11.25.

Kudarcot vallott a küldetésem – senki nem ért jobban az autókhoz, mint 5 éve

Lassan ötödik születésnapját ünnepeli az Anyukám is érteni fogja rovatom, amelyet azzal a céllal indítottam útjára, hogy az autók működésének alapjait magyarázzam el egyszerű formában, hogy többet tudjunk a közlekedési rendszerekről, forgalom lefolyásról, mindenről, ami az autózással kapcsolatos.

Azt feltételeztem 5 (na, jó 7) év műszaki egyetemi közlekedésmérnök képzés (és sikeres diplomaszerzés) majd még három évnyi szakmérnöki képzés után, okleveles közlekedésmérnökként és igazságügyi gépjármű szakértőként tudok olyan figyelemfelkeltően írni téli gumikról és téli autók problémákról, porlasztócsúcsokról és lendítőkerekekről, fényezésről és lakatolásról, rétegmérésről és még ki tudja, miről, hogy az írásokat, mint valami szentséget küldözgetik körbe és azt harsogják: értem, végre én is értem.

Nem is akarunk tanulni

Azt is gondoltam, hogy mivel az autókhoz (és a focihoz és a politikához) minden férfi azt állítja és gondolja is, hogy ért, kétkézzel kapnak majd a könnyen emészthető ismeretanyag után. Erre mit látok a Facebookon egy nyárvégi hirdetésben?

Egy, a belső égésű motorokban képződött lerakodások kitisztításaval foglalkozó cég kampányát, amelyben Magyarország nagyvárosaiból toboroznak autósokat, akik szívesen hordoznák a cég reklámját sérülésmentes és 15 évesnél fiatalabb autójukon.

Cserébe egy ingyenes tisztítást ajánlottak fel.

A három hirdetéshez csatolt kép között még egy előtte-utána kép is volt egy részecskeszűrőről, amely tökéletes tisztításon ment át, íme.

Közbevetőleg gyorsan megjegyezném, hogy eddig nem tudtak meggyőzni arról, hogy a részecskeszűrő tisztítás hosszú távú megoldást jelentene, ha egyszer tönkrement a cucc. Egyébként arról, hogy mi az a részecskeszűrő, hogyan működik, hogy lehet alaposan ráfázni vele már írtunk.

A jelentkezők pedig csak úgy tódultak

Első körben – bevallom – nagyobb bajt sejtettem, mint amekkora valójában van, pedig az sem kicsi. A kitett kép miatt azt hittem, hogy ez kifejezetten DPF tisztító technika, és nem értettem, miért jelentkeznek benzinmotoros autókkal rendelkező egyedek.

Kiderült, hogy ezt a technológiát nem csak dízelekhez kínálják, hanem benzinmotoros autókhoz is. Aztán tovább böngésztem az oldalt, amelyen 99%-ban dízelmotoros autók „füstmentesítése” volt látható.

Én is szeretnék ilyen termékmatricát a sokmilliós Touareg-emre – ha volna. Amúgy profi a fotó.

Na, de vissza a jelentkezőkhöz, mert ha engem, aki ennyire ki vagyok hegyezve el tudott vinni a sok DPF tisztításos poszt, akkor feltételezem, hogy a többieknek erre kellett volna koncentrálni, de nem, legalább annyi benzinmotoros autóval rendelkező tulajdonos jelentkezett, mint dízel. És akkor leesett tantusz, hogy nem, nem ugyanaz a figyelmetlenség, azt hiszem, az emberek úgy értelmezték, hogy

belső utastér tisztítást adnak ajándékba.

Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint bizonyos János nevű úriember az e-Golf-ját nevezte be – a biztonság kedvéért kétszer. Jánosnak lehet, hogy telt egy 13 milliós kocsira, de az is lehet ,hogy felfelé sikít a hullámvasúton. Mert, hogyha a tisztán elektromos Golf motorját akarta kitisztíttatni, akkor feleslegesen tépte a száját a VW szalon alkalmazottja, nem érti, mivel jár, hogyan működik. Ha pedig az utasteret szerette volna kipucoltatni, akkor nem érjük, hogy miért van rászorulva az ingyenes tisztításra, ha az e-Golf nem jelentett anyagi problémát.

Zöld autónak zöld garázs

A kedvencem azonban Miskolcról egy büszke BMW tulajdonos, aki csak annyit írt az (egyébként kívülről tényleg nagyon szép) E46-osának képe alá, hogy ”igaz ez màr 19 éves... de nah!” És, hogy nyomatékot adjon jelentkezésének lefotózta a retkes, elhanyagolt utasteret.

Nem ő választotta a gengszer életet, a gengszer élet választotta őt…

Mi ez a technológia, mi ez a cég?

Szándékosan nem írom le a vállalkozás, vagy technológia nevét. Azt sem tudom, mennyibe kerül egy ilyen egyórás beavatkozás. Csak annyit láttam, hogy autók elé odatolnak egy gépet, ami (a leírás szerint) hidrogén gázt fejleszt és fúj be a szívócsonkba, ami pirolízist idéz elő a motorban.

Hogy mi???

Nagyon jól hangzik ez a technológia, hidrogén gáz, pirolízis, csak jó lehet! Nem akarom idetenni a rengeteg képet, amit feltettek már a netre, de a lényeg, hogy egy asztal méretű, kereken guruló, hálózati árammal működő szerkezetből egy cső jön ki, majd a „járműbe” távozik.

Nem értem, minek ez a cécó, miért nem lehet egyszerűen gázpalackból adagolni a hidrogént? Na, mindegy, ugorjunk a pirolízisre! A pirolízis nem más, mint hőbontás, ahol a magas hőmérsékleten kívül oxingénszegény közeg szükséges a szerves hulladák lebontásához, amelyből a folyamat során pirolízis gáz, szerves savakat tartalmazó bomlási víz plusz olaj, kátrány, illetve végtermék (koksz) keletkezik.

A folyamat eleve zárt, de semmiképpen sem „átfolyó” rendszerekre van kitalálva. Elég csak kinyitni a wikipedia vonatkozó részét, vagy esetleg egy korábbi Anyukám is érteni fogja írás az autóbontókról. Itt is olvasható, hogy oxigénmentes környezet kell hozzá, kíváncsi lennék, hogy ezt egy működő motornál, hogyan érik el...

A honlap egyébként tele van további műszaki lózungokkal, ráadásul kb. google translator-ral van fordítva, de hogy mérnöki hozzáállás híján, azt biztos.

Amúgy én nem kétlem, hogy néhány lerakodott részecske esetében végbemegy a folyamat, de ha ez a technológia működne, akkor csak arra tudok gondolni, hogy az összes autógyár összeesküdött az ügyfeleik lehúzására, amikor kokszos szelepek miatt százezreket kérnek el javításra, pedig itt van a megoldás…

Tehát csőd!

Az autósok nem kérdeznek, nem néznek utána semminek, nem érdeklődnek, nem tanulnak, hanem mindenki az anyatejjel szívja magába az autós szaktudást. De nem adom fel! Ha csak néhány lelkes olvasómat gondolkodásra intem az írásaimmal, akkor már megérte!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....