Anyukám is érteni fogja! – Mi a teendő baleset esetén? I. rész | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Mi a teendő baleset esetén? I. rész

2014.02.06.

A legtöbben azt gondolják, balesetek csak mással történnek. Szerencsések azok, akiket ebben a hitükben nem ingat meg valami, mondjuk éppen egy baleset. De tudjuk, hogy ilyen esetben mit kell tennünk? Az első részben nem lesz semmi elrettentő, lássuk először, mit kell tegyünk, ha személyi sérülés nélküli karambol részesei voltunk.

A járművek ütközése gyakori dolog. A napokban pl. ónos esőktől szenvedett az ország, de még megváltozott körülmények sem kellenek feltétlenül, ahhoz, hogy mi, vagy autós társunk benézzen mondjuk egy „jobbkezes” utcát. Elég csak a rádiót tekergetnünk, vagy a telefonnal babrálnunk és a következő pillanatban kész baj. Amíg senki nem sérül meg súlyosan egy karambol során, addig igazából szerencsésnek vallhatjuk magunkat, hogy ennyivel megúsztuk.

Emberi sérülés: 0.0

Még a T800-as Terminátor is képes volt megtanulni, hogy a legfontosabb, hogy ne sérüljön meg senki.

Az első és legfontosabb teendőnk, hogy ne essünk pánikba. Külön cikket szentelünk majd a baleseti pszichológiának, de elöljáróban annyit elárulunk, hogy a szervezet természetes reakciója az ijedségre, hogy szaporább lesz a szívverés, emelkedik a vérnyomás. Próbáljuk megőrizni a hidegvérünket, mert szükség lesz rá. Ha ez sikerült, akkor vizsgáljuk meg magunkat, előfordulhat, hogy a sokkhatás miatt nem is érezzük, hogy megsérültünk. Aztán érdeklődjünk a másik jármű utasainak hogylétéről.

Miután meggyőződtünk róla, hogy a körülményekhez képest mindenki jól van és az ijedségen kívül más bántódása senkinek sem esett, indulhat a terepszemle:

Emlékszem egyszer egy esős napon álltam elsőként a tilos jelzésnél. Az úttest kissé lejtett. Egyszer csak hallom, hogy valaki blokkoló kerekekkel közelít hátulról. Nem volt sok időm elgondolkodni, mert a következő pillanatban már belém is ütközött. Nem történt velem semmi, hát kiszálltam. Látom, hogy a Ford eleje csaknem megsemmisült. Ekkor az én autóm hátsó része még nem volt látható. Bele sem mertem gondolni, hogy mit fogok látni, de legnagyobb megdöbbenésemre, a lökhárító fényezésén kívül – mint később kiderült – csak a lökhárító belső elemei sérültek, más nem.

Ki volt a hibás?

Gondoljuk át, hogyan történt az ütközés! A felelősség kérdése azért nagyon fontos, mert a biztosító komolyabb eljárás felé tereli az ügyet, ha nem szerepel a jegyzőkönyvön valamelyik félnél, hogy „felelősségemet elismerem”.

Amennyiben egyik fél sem hajlandó elismerni a felelősségét, akkor nem marad más, mint a rendőrökre bízni az ügyet. Elég baj az, ha eddig el kell jutni, mert a rendőrség nem fog lóhalálában a helyszínre sietni a mi koccanásunkhoz. 2-3 óra is eltelhet, mire odaérnek, és addig a járműveket sem szabad megmozdítani. Bezsebelünk néhány elismerő pillantást és szitkozódást a többi autóstól, teljesen felborul a napi időbeosztásunk, ráadásul ha a kiérkező rendőr még szabálysértést is megállapít, akkor a büntetéssel is számolnunk kell.

Ha mi voltunk a hibásak, (pl. nem adtunk elsőbbséget) akkor jobb elismerni a felelősségünket, végül is ezért van a kötelező biztosítás. Tegyük fel, hogy sikerül a felelősség kérdését eldönteni, ezután ki kell tölteni egy baleseti bejelentő lapot, vagy ahogyan a szakzsargon hívja, a kék-sárga lapot. (Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy azért kék-sárga a neve, mert a balesetben részes járművek jobb elkülöníthetősége érdekében az egyes járművekre vonatkozó oszlopok kék és sárga színekkel vannak kijelölve.) Egy-két ilyen lapot érdemes magunknál tartani, még akkor is jól jöhet, ha balesetet látunk, és a felek nem rendelkeznek ilyennel.

Erre a bejelentőlapra egy csomó információt kell felírnunk, amit a nagy ijedségben nyilván sehol nem fogunk megtalálni. Ha nálunk van a biztosítási kötvényünk, akkor azon minden fontos adatot megtalálunk. Szükségünk lesz:

  • a baleset adataira (helyszín, időpont);
  • a járművek adataira (rendszám, gyártmány, típus);
  • a biztosítóval szerződésben álló gépjármű üzembentartó adataira;
  • a biztosítónk nevére és a kötvényszámra;
  • a járművezetők adataira, jogosítványuk számára és érvényességi időpontjára.

A "kék-sárga" felsorolja a 17 legtipikusabb ütközési formát, amelyet mindkét félnek (ikszeléssel) ki kell töltenie. Például az egyik fél azt jelöli be, hogy „éppen megállt” a másik fél pedig, hogy „hátulról nekiütközött”. A baleset vázlatos rajzát a lap alsó részén el kell készíteni. Bármilyen egyszerű rajz megteszi, amiből egyértelműen kiderül, hogy mi történt. A rajzon a színeknek megfelelő betűvel be kell jelölni, hogy melyik jármű volt „A” (vagyis a kék színű részt kitöltő vezető járműve) és melyik „B” (azaz a sárga).

Baleseti bejelentőt akkor is ki kell tölteni, ha egyik fél sem ismeri el a felelősségét, ezt a biztosítók mindenképpen kérik, illetve morcosak, ha nincs. A "kék-sárga" utólag is kitölthető, de igyekezzünk a helyszínen túlesni rajta. Elérhetőségeinket adjuk meg a másik félnek és mi is kérjük el az övét.

Amennyiben a járművek üzemképesek maradtak, akkor egy barátságos kézfogás után hajtsunk haza és készüljünk fel a javíttatásra, amelyről a következő cikkben írunk majd. Emellett kiderül még, hogy mihez kezdjünk, ha menetképtelenné vált a kocsink.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....