Anyukám is érteni fogja! – Kötelező olvasmány | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Kötelező olvasmány

2014.04.24.

Minden autósnak van, mégsem tudjuk, hogy mit is tartalmaz a forgalmi engedély, és mit jelentenek a bejegyzések.

A címlapon látott kép ma már történelem. A könyv formátumú forgalmi engedélyeket rég nem használjuk, sőt elfogyasztottunk azóta több kivitelt, mire a mai megjelenésű dokumentumhoz értünk. Uniós csatlakozásunkat követően a hazai forgalmi engedélyt is a közösségi jelölési rendszerhez igazították. Az egységesítésre azért volt szükség, hogy az alkalmazott kódok mögött szereplő bejegyzések Záhonytól Gibraltárig érthetőek és értelmezhetőek legyenek a hatóságok bárki számára.

A kódok jelentését részletesen a 326/2011. (XII.28.) Kormányrendeletben olvashatják az érdeklődők, illetve megtalálhatóak a forgalmi hátoldalán is, mi most csak a magyar forgalmi engedélybe bejegyzett adatokkal és azok jelentőségével fogunk foglalkozni, így is lesz olvasnivaló bőven.

Vegyük elő a forgalmi engedélyt

Első oldalnak hívjuk azt, aminek a tetején a „Magyar Köztársaság” illetve az új alaptörvény hatályba lépésével „Magyarország” felirat és a „Forgalmi engedély" megnevezés látható. Szintén a nemzetközi értelmezhetőség jegyében az apró betűs rész az unióban előforduló nyelveken nevezi meg a dokumentumot.

Az „A” pontot nehéz eltéveszteni, ez a kocsink rendszáma, vagy ahogyan hivatalosan nevezik, hatósági jelzése. A rendszámtábla több féle lehet, a fent említett kormányrendeletben részeltesen le van írva, minden típus mérete, színe, formája.

"A" és "B" tipusú rendszámtábla minták a rendeletben

A rendszámunk akár egyedi is lehet. Ha megelégszünk a három betű – három szám kombinációval, és még nem foglalt a kívánt rendszám, akkor valamivel több mint 112 ezer forintot kell leszurkolnunk az okmányirodában. Ha 4 betű 2 szám, vagy 5+1 formátumú rendszámot szeretnénk, akkor már mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni. Én régóta gondolkodom a RUSZI-1 rendszámon, de valamiért még mindig nem kértem. Egyszer a feltűnést érzem túlzásnak, egyszer meg a 435.000 forintos árat… :)

A rendszám egyébként – ha nem egyedi darabról van szó – az egyetlen tartozéka a kocsinak, ami nem a tulajdonosé. Az ugyanis az állam tulajdona. Cserébe, ha egyszer megveszünk egy egyedi rendszámot, akkor az autóváltáskor vihetjük magunkkal. Éppen ezért, ha valaki erre adja a fejét, azt javaslom, hogy ne a kocsira legyen jellemző a rendszám, hanem inkább a tulajdonosára. (A TRABI-1 rendszám nem fog jól mutatni más márkájú autón.)

Amerikában egyáltalán nem ritka az egyedi rendszám és nem csak a tehetősek körében népszerű: ugye ismerős Bobby Ewing autója?

Dátumok a forgalmiban

A „B” pontban máris egy dátum áll. Azt jelenti, hogy mi az az első időpont, amelyről a hatóságnak tudomása van, amikor a kocsit először nyilvántartásba vették. Tapasztalataim szerint ez a forgalmi engedély egyik leggyengébb láncszeme. Ha ugyanis a jármű korábbi, külföldi forgalomba helyezésének dátuma ismeretlen, akkor ez a mező akár üresen is maradhat, illetve, beírnak egy, az „I” ponttal egyező dátumot.

Az „I” pontban amúgy az első magyarországi nyilvántartásba vétel dátuma szerepel, ez tiszta sor. A forgalmi engedélyben még három dátum mezőt találunk. A „Q” pontban a gyártási év szerepel, a második oldal tetején pedig az okmány kiállításának napja. (A harmadik a műszaki érvényesség dátuma lesz, ami megér egy külön misét.)

Okoskodjunk ki valamit a dátumokból

Például azt, hogy hányan tulajdonolták eddig a családi verdát. Ha a forgalmi kiállításának időpontja az „A” vagy „I” pont dátumával megegyezik, akkor jó hírem van, mi vagyunk az első tulajdonosok. Ha ezek a dátumok egyeznek ugyan, de a „Q” pont szerinti gyártási év korábbi, akkor előttünk valaki jó eséllyel már koptatta a kormányt. Kivéve, ha az autót a gyártás után sokáig nem tudták eladni, és ott állt a kereskedés udvarán.

Túltárolt kocsik

Előfordulhat, hogy valaki megrendel egy autót a márkakereskedésben, de valamilyen okból nem tudja átvenni, vagy az, hogy a kereskedés megrendel néhány kocsit, amelyek közül nem mindegyik talál egyből gazdára. Ha közben új naptár került a falra, akkor a gyártási idő értelem szerűen korábbi év lesz, mint az első nyilvántartásba vétel időpontja, úgyhogy ebből még nem feltétlenül kell valami korábbi tulajdonosváltásra gondolni. Mondjuk, ha egynél több az évek közötti különbség, akkor kezdhetünk gyanakodni: évekig senki nem tárol egy kocsit!

Mégis hányan voltak előttem?

Nem a párkapcsolati beszélgetések elemzése következik most, hanem a korábbi tulajdonosok számának kitalálása. Ez, magunkat is beleérte, legfeljebb 3 tulajdonosig egészen jól követhető. Például a „Q” pont szerint a járművet 2005-ben gyártották. (Jó esetben erről árulkodik nekünk a „B” pont is.) Aztán látjuk, hogy Magyarországra a kocsit 2 éves korában hozták be, az „I” pont 2007. 06.15-öt mutat. A második oldal felső részén a bélyegzett, vagy kézzel kitöltött dátum pedig 2011.ápr.01. Akkor a kocsi első, boldog tulajdonosa valahol külföldön vette át a kocsit 2005-ben. Kis hazánkban két évvel később a második tulajdonos örülhetett. Hozzánk, a harmadikhoz pedig 6 évesen került a kocsi.

Ahol bukik az elmélet

Például, ha valaki elveszíti a forgalmit, akkor újat kell kérnie. Az új okmány kitöltési dátuma nyilván friss lesz, miközben nem is történt tulajdonosváltás. Sajnos nekem nincsen tudomásom olyan elérhető adatbázisról, amely alapján ezek az adatok kiderülhetnek.

A fenti adatok alapján jól lehet tájékozódni pl. használt autó vásárláskor, és az érdekesebb információk még hátra vannak, úgyhogy maradjanak velünk, kedden folytatjuk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....