Anyukám is érteni fogja! - Köd előttem, köd mögöttem... | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! - Köd előttem, köd mögöttem...

2013.12.23.

...írta Szabó Lőrinc "Szél hozott, szél visz el" című versében, amelyet sokan inkább Koncz Zsuzsa gyönyörű előadásában ismerünk. A téma az Országos Meteorológiai Szolgálat december 24-re kiadott köd-riasztása miatt aktuális. Mielőtt autóba ülünk, oszlassuk el a ködöt, legalább a fejekben!

Mi az a köd?

A levegő vizet tartalmaz pára formájában, de ezt nem mindig látjuk. Minél melegebb a levegő, annál több vizet tud oldott állapotban megkötni – és fordítva, minél hidegebb, annál kevesebbet. Innen ered a relatív páratartalom fogalma, vagyis az, hogy egy adott hőmérsékleten a vízmegkötő "kapacitásának" hány százalékát "használja" a levegő. Szóval a levegő (pl. este) lehűl és az addig tárolt vizet nem képes már megtartani és néhány ezredmilliméternyi átmérőjű vízcseppek válnak ki a levegőben. Magyarul felhő képződik, csak ez most nem odafent, hanem idelent van.

Ha túl erős a köd, akkor a látótávolságot jelentősen csökkenti. Beszéltünk már követési távolságról és féktávolságról. Megfelelő – megállásra elegendő – távolságot még akkor is nehéz meghatározni, ha látjuk, hogy mit követünk egyáltalán. Ködben mindez még nehezebb...

Nem baj, ott a ködlámpa!

Csak lassan a testtel! Sok igaznak vélt és valós információ kering arról, hogy a ködlámpákat, hol, mikor lehet használni. Találgatások helyett forduljunk a jogszabályokhoz, nézzük mit is mondd az 1/1975. KPM-BM együttes rendelet, vagy ahogy hivatkozni szoktunk rá, a KRESZ:

44.§ (4): Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.

Na ezzel igazán beljebb vagyunk. Nem csak az a baj, hogy a látási viszonyok megítélése szubjektív, hanem hogy ezzel sokan vissza is élnek. De erről majd később, most keresgéljünk tovább a jogszabályokban. Rövid keresés után rábukkanunk a 6/1990 KÖHÉM rendeletre, ami A-tól Z-ig mindent szabályoz, így találunk közte ködlámpákra vonatkozó részt is. A II. rész tartalmazza a fogalmak meghatározását.

5.13. első ködfényszóró

lámpa, amely arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását;

5.14. hátsó ködlámpa

lámpa, amely arra szolgál, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét;

Köd előttem...

Az első ködfényszórót tehát ködben, hóesésben, erős esőben, vagy porfelhőben kapcsolhatjuk be. Ha ezek egyike sem áll fent, akkor szabálytalanok vagyunk, ha ködfényszórót használunk. Tévhit, hogy az első ködlámpák használata lakott területen kívül szabályos csak. Ha (csak) ezért állít meg a rendőr, még van esélyünk. Ha a fenti jelenségek nem tompítják a ködfényszórónk fényét, akkor erősen vakíthatja a szemben közlekedőket, ezért tilos és veszélyes a használata.

car fog2.JPG

Köd mögöttem...

Na, itt már szűkebb a mozgásterünk: csak sűrű köd esetén kapcsolhatjuk be! De akkor feltétlen használjuk, mert sokat segítünk vele a ködben mögöttünk botorkáló sofőröknek.

fog.jpgLátszani is legalább olyan fontos, mint látni

Fontos, hogy figyeljünk a folyamatosan változó körülményekre, és amint javul a látótávolság kapcsoljuk le a hátsó ködlámpát, megkímélve ezzel a mögöttünk haladókat egy maradandó látáskárosodástól. És a vörös fény okozta agresszív rohamoktól... :)

(Esőben semmi esetre se használjuk a hátsó ködlámpát, mert a vörös fénye minden vízcseppen megtörve vakítja az utánunk jövő sofőröket!)

Szegény pára...

...csak csapong ide-oda. Autón kívül és belül is nehezíti az életünket. Arról már volt szó, hogy belül mi történik, de a pára az út felületére is hajlamos kicsapódni és így nedvesíti is azt. Ehhez szintén az kell teljesüljön, hogy az útfelület hidegebb legyen a fölötte elhelyezkedő levegőnél.

Wet road.jpg

Ha a levegő tovább hűl, a víz meg is fagy... Erről is olvashattatok már.

Úgyhogy az ünnepi ködben is csak óvatosan! Nincs az a halászlé, amit ne lehetne még egyszer megmelegíteni, és tudjátok, jobb elkésni bárhonnan ebben a világban, mint hamar érkezni egy másikba!!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
A TCR World Tour egyetlen magyar versenyzője az első helyről indulhat a szombati első futamon....
2024.04.20
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a ....
2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....