Anyukám is érteni fogja! – Ki lesz a fény az éjszakában? | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Ki lesz a fény az éjszakában?

2014.03.12.

Most már tudjuk: mi vagyunk felelősek többek között azért is, hogy minden lámpa megfelelően világítson az autókon. Ma ismét a tettek mezejére lépünk és izzót cserélünk.

Kedden a legfontosabb lámpákba való izzókkal ismerkedtünk meg, most tudjunk hova-milyen cseredarabra lesz majd szükségünk. Most lépésről lépésre haladunk az izzócserében.

Fényszórók

A tompított fényszórók szerepéről már volt szó. Nem is szeretnék elképzelni olyat, hogy valaki egy szembejövő járműről azt hiszi, hogy motorkerékpár, mert csak az egyik fényszórója világít…Kedden tisztáztuk, hogy a tompított fényszórók általában milyen izzókat használnak és azt is, hogy ha xenon lámpánk van, akkor tilos otthon babrálni vele. Ezen kívül azt is tudjuk már, hogy a halogén izzók üvegét nem fogdossuk szabad kézzel, mert a rákerülő zsír miatt túlhevülhet és szétpattanhat az izzó.

Kezdjük ott, hogy a lámpatestek hátsó részén mindig van egy porvédő fedél. Ez nem csak a szennyeződéseket tartja távol (majdnem lehetetlen kitisztítani a belülről elszennyeződött fényszórókat), hanem a nedves levegőt sem engedi a fényszóróba, így nem csapódik belülről pára a burára. Az első lépés ennek a fedélnek az eltávolítása lesz.

Ezután jó esetben már látjuk az izzók foglalatait. Ha szerencsénk van, akkor az egyszerűbb bajonettzáras megoldást alkalmazták az autónkban, ha nincs, akkor bonyolultabb dolgunk lesz, az izzót egy merev drótból készült keret tarthatja a helyén. A bajonettzárat egyszerű tekeréssel nyitjuk, külön vezetéket nem is találunk, az izzó egyszerűen kihúzható (a lenti képejn szürke színű) foglalatból. A drótos megoldásnál a vezetéket, illetve a végén lévő csatlakozót előbb le kell húzni az izzóról, hogy aztán a drótkeretet ki tudjuk akasztani a helyéről. Ha ügyesek voltunk, akkor már a kezünkben van az izzó.

Az izzót ennél a típusnál külön foglalatban találjuk: ez a jobbik eset

Persze csak akkor, ha egyáltalán hozzáfértünk a lámpatest hátsó feléhez. Sajnos vannak típusok, ahol a praktikum a tervezésnél nem játszott főszerepet és pl. a lámpatest kiszerelésével, vagy a kerékdobok felől lehet csak izzót cserélni. Ha elsőre úgy tűnik, hogy ez bizony a problémásabb fajta, akkor ne vesztegessük az időt a parkolóban, guruljunk el a szervizünkbe, ők tudják, hogyan kell kicserélni.

Tippünk: amikor kiszedjük a rossz izzót, figyeljük meg, hogy hogyan volt betéve. A fényszóró izzók foglalata ugyanis aszimmetrikus kialakítású, ha nem jól próbáljuk majd a helyére tenni, sokáig sakkozhatunk, mire eltaláljuk.

Egyéb izzók

Hogy ne legyen annyira egyszerű az élet, a hátsó traktus lámpáiba sem mindig ugyanolyan égőket kell tenni. A bajonett zár kis peckei ugyanis nem mindig 180 fokban helyezkednek el egymáshoz képest, ezért az egyikhez kialakított foglalatba, a másikat sehogy sem fogjuk tudni betenni. Mivel a hátsó izzók kiszerelése általában gyerekjáték, érdemes még az új izzó vásárlása előtt megnézni, hogy milyen kivitellel van dolgunk.

Az egyszerűbb eset: a kis pöckök egymással szemben vannak

A bonyolultabb: ez sehogy nem fog bemenni egy sima foglalatba

Ha már kiszereltük az izzót, a biztonság kedvéért nézzük meg azt is, hogy milyen teljesítményű. Ez a foglalat oldalán látjuk a fém részbe beütve – lehet, hogy egy nagyító is jól jön majd.

Ahogy így elnézem, a mai cikk inkább lett képregény, mint kisregény, remélem így szemléletesebb lett a bemutató. Jövő kedden még foglalkozunk a világítással, hogy teljes legyen a kép, de ígérem, utána átevezünk a futómű elemeivel kapcsolatos felelősségünkre.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje a mai napon Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....