Anyukám is érteni fogja! – Hogyan spóroljunk a benzinen? | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Hogyan spóroljunk a benzinen?

2014.05.20.

Nézzünk szembe a szomorú ténnyel: az üzemanyag kevesebb, mint egyharmada hasznosul konkrétan arra, hogy mozogjon az autó.

Hogy a többi energia mire megy el, azt a múlthéten megtudtuk. De hogyan gazdálkodjunk a megmaradt, elviekben hasznosítható résszel? Ehhez mindenekelőtt tudnunk kell, hogy az út során mely tényezők dolgoznak ellenünk, aztán meg egyenként meg kell küzdenünk az elemekkel.

Nulladik lépés

Mielőtt bármilyen észosztásba kezdenénk, fontosnak tartom, hogy mindenkinek világossá váljon: a gépjárművek fogyasztáscsökkentése csak másodsorban a pénztárcánk kímélése érdekében történik. Szerintem sokkal fontosabb a globális szemlélet. A KSH 2011-es adatai szerint hazánk egy év alatt csaknem 57 millió tonna széndioxidot bocsátott ki, amelyből a szállítási- és raktározási szektor majdnem 9 millió tonnáért felelős.

Globális szemlélet – egyéni cselekvés

A törvényalkotók szerte a világban egyre szigorúbb szabályozással küzdenek a fenntarthatóságért, de a globális változások mögött minden esetben az egyéni cselekvés igénye húzódik meg. Nyilván ma már csak freongáz nélkül működő hűtőgépek kaphatóak, a dezodorok hajtógáz nélküliek. Ezekkel már, ha akarnánk se tudnánk szennyezni a légkört. De a járműveink, bármennyire is szűrjük, tisztítjuk a kipufogógázokat, azok széndioxidot bocsátanak a levegőbe, amely üvegházhatású gáz. Vagyis a földfelszínen hőenergiává alakuló napsugárzás nem engedik a világűrbe távozni, így lépésről lépésre melegedig a bolygónk, amelyet globális felmelegedésnek nevezünk.

A jegesmedve életterének fokozott csökkenése miatt szimbólumává vált a globális felmelegedés elleni harcnak

A finomítótól az aszfaltig

Ha 100 liter nyersolajat kitermelnek, akkor szállítási és egyéb technológiai veszteségek miatt a finomítót 87,4 liter benzin hagyja el. A kiskereskedelmi szállítás, szétosztás után az autóba az eredeti mennyiség 85,2%-át tankoljuk bele és még félre is csepegtetünk a kúton egy kis benzint. Ha az előző héti írás szerinti arányokat is figyelembe vesszük, akkor ennek a mennyiségnek mintegy 65%-a felemésztődik a hűtőrendszerben, illetve a kipufogógázokkal távozik. Maradt kb. 30 liter benzinünk arra, hogy azt mechanikai munkára fogjuk. Ennek egy kisebb részét a segédberendezéseink (lámpák, rádió, kényelmi berendezések) elviszik, nagyobb része pedig gyorsításra, illetve emelkedők megmászására, a légellenállás és a gördülési ellenállás leküzdésére fordítódnak.

Innen szép nyerni

A lehetőségeink tehát erősen korlátozottak, de ebben az egyharmadnyi részben is vannak tartalékok, amire érdemes odafigyelni. Ha mindenki csak 10%-ot tudna javítani autója fogyasztásán, az egyéni szempontból évi 15.000 km-es futásteljesítmény, 400 Ft-os benzinár, és 8 literes átlagfogyasztás mellett évente 48.000,- forint megtakarítás jelent. Azért ez az összeg jól jönne a karácsonyi ünnepekre, nem? Elárulom, még ennél is több megtakarításra van lehetőségünk: A csoda a lábunkban van.

10-ből egy visszajárhat, ha kicsit odafigyelünk

Globális szinten a számok még meggyőzőbbek. Egy alsó-középkategóriás autó széndioxid kibocsátása minden kilométeren 130 gramm. (Pl. a Volkswagen Golf VII. 1.4 TSI esetében 132 g/km – katalógusadat) A KSH adatai szerint 2013. valamivel több mint 3 millió személygépjármű volt forgalomban Magyarországon. Mivel az átlag életkor 13 év, joggal feltételezhetjük, hogy a CO2 kibocsátás legalább 170 g/km átlagosan. Az előző kalkulációban figyelembe vett 15.000 km mellett a 3 millió hazai személyautó évente 7.650.000 tonna széndioxidot ont ki magából. (Az érték nagyságrendileg megfelel a 2011-es KSH adatoknak.) Ha 10%-al kevesebbet fogyasztana minden autó, akkor 765.000 tonna gázzal kevesebbet is pufogtatnánk ki. Szükséges-e feltennem a kérdést: megéri ezzel foglalkozni? Hangsúlyozom, ez csak Magyarország, csak a személyautók…

Meggyőztél! Mit tegyek?

A következő hetekben nagyon figyeld az Anyukám rovatot, mert tételesen megvizsgáljuk, hogy a nagy triumvirátusból, melyik tényező csökkentésére mit tehetünk. Az autónk olyan, amilyen, vannak olyan tényezők, amikre nincsen ráhatásunk. Ilyen például a kocsink belső felépítése. Például a motorban létrejövő súrlódások ellen csak annyit tehetünk, hogy időben és minőségi olajjal elvégeztetjük a szervizelést. De akad három olyan terület, ahol igen komoly megtakarítási potenciál van.

1.       A gördülési ellenállás

2.       A légellenállás

3.       és a gyorsulási ellenállás

Ezekkel lesz a legtöbb dolgunk

Mielőtt belekezdenénk az EcoDriving technikák tárgyalásába arra hívok mindenkit, hogy figyelje meg mennyit fogyaszt most a kocsija. Nem kell finomkodni, menjünk csak úgy, ahogyan eddig, és önmagunknak pedig ne füllentsünk. Egy „tele tank” után nullázzuk le a napi számlálót, vagy írjuk fel a km-óra állását. Járjuk ki a benzint, majd tankoljuk újra tele a kocsit! A tankolt mennyiséget osszuk el a megtett út századrészével, így megkapjuk liter / 100 km-ben a fogyasztási adatunkat. Ha majd a jövő héten már minden technikát elolvastunk, akkor kezdjük el az új életet és vezetési stílust, megdöbbentő eredményeket garantálunk!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..