Anyukám is érteni fogja – A féltengely szerepe a hajtásláncban | Autoszektor

féltengely

Anyukám is érteni fogja – A féltengely szerepe a hajtásláncban

2019.12.23.

Miért féltengely? Miért nem egész? Mit csinál pontosan és hol van?

Itt az Anyukám is érteni fogja rovatban a csaknem 6 éves pályafutás alatt jónéhány jármű részegység leírásával foglalkoztunk már, de a féltengely eddig kimaradt. Pótoljuk a hiányosságot és négyrészes sorozatot indítunk a féltengelyekkel kapcsolatos minden tudnivaló körül járására.

A féltengely szerepe

Ha egy nagyon kezdetleges járművet, például egy szekeret képzelünk magunk elé, azon könnyen látható a tengely. A kocsi egyik kerekéről a másikig tart és a legegyszerűbb kivitelekben mindkét végén rögzítve van a kerék.

Miért nem jó ez? Azért mert ha a kocsi nem egyenes vonalban mozog, akkor a két kerék más-más íven gördül, így ugyanannyi idő alatt az ív belső részén lévő kerék kevesebbet, a külső részén lévő kerék többet fordul. Ez a probléma független kerékagyakkal mindaddig könnyen megoldható, ameddig nem hajtott kerekekről beszélünk.

Ha hajtott kerékről van szó, akkor egy differenciálmű közbeiktatásával kell megoldanunk hajtást, erről korábban már részletesen beszéltünk, sőt egy retro oktatóvideót is sikerült találnunk hozzá.

A differenciálműből mindkét oldalra indul egy kihajtó tengely, ezek – amennyiben szükséges- különböző fordulatszámon pörögnek. A differenciálműtől a kerékagyakig a hajtást a féltengely viszi át.

Ha hátsó kerék meghajtású autóról beszélünk, akkor a féltengelyek csuklóinak csak az alváz úttesthez viszonyított lengéseit kell kompenzálnia, ha viszont kormányzott kereket hajtunk, akkor a kerék elfordulását is tűrnie kell az alkatrésznek. Érdemes erről is megnézni egy animációt, hogy közelebb kerüljünk.

Most már érthető, hogy féltengelyek két végén található különleges csapágyazás a felelős azért, hogy eredeti feladatát képes legyen ellátni az alkatrész.

Ha recseg-ropog

Magyarországon a személygépjármű állomány átlagos kora meghaladta a 14 esztendőt. Bár egy féltengely várható élettartama ideális körülmények között biztosan több, mint 300.000 km, a körülmények a legtöbb esetben nem ideálisak.

Személyautóink túlnyomó többsége első kerék meghajtású. Ha például teljes kormányzás közben recsegő hangot hallat a kocsi, akkor joggal gyanakodhatunk féltengely problémára. Egy átlagos korú (magyar) autó életciklusa során várhatóan cserélni kell majd féltengelyt, éppen ezért nagyon fontos az alkatrész ellátás.

Az SKF a féltengelyek piacán

A Svéd Golyóscsapágy gyár az évtized elején vásárolt meg egy olaszországi csapágygyárat. Az akkoriban még kiegészítő tevékenység – a féltengely gyártás – mára főprofillá érett és a legtöbb járműtípushoz elérhetők az SKF termékei, amely a megszokott minőségi sztenderdeket képviselik.

Cikksorozatunk további részeiben bővebben is szó esik majd az élettartamról, a féltengelyeket érintő szerelési hibákról, és külön a porvédőről, mint a féltengelyek „legolcsóbb, de legfontosabb” alkarészéről.

Cikkünk megjelenését az SKF támogatta.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.08.09
Forgalomcsillapítási mintaprojekt részeként ideiglenes forgalmi rendet vezet be a Fővárosi....
2020.08.09
Ahmad Reza Sohrabi Iránból  küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.08.09
Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője nyerte a rendhagyó Forma-1-es 70. évforduló....
2020.08.09
A lengyel turistabusz kora reggeli tragédiáját követően délután újabb baleset történt az M5-ös....
2020.08.09
A szerb honvédelmi miniszter, Alekszandr Vulin hivatalosan is átvette azt az 56 darab UAZ Patriot....
2020.08.09
E heti rajzunk készítője T-boy. Rajzának címe: Hűű, de vagányul vezetek!  ..
2020.08.09
A négy fiatal a tűzlétrán mászott be a remízbe - írja a rendőrség honlapja, melyen közzétették a....
2020.08.09
Nyolc hétvégén át rendezik meg Makón a SzabadON fesztivált, ahol különböző tematikus programok....
2020.08.09
Egyszerű vízi szórakoztató eszköznek hihetjük a vízibiciklit, de hamis biztonságérzetet nyújt, és....
2020.08.09
Teljesen tanácstalanná vált Sebatian Vettel Ferrarija silverstone-i gyenge teljesítménye kapcsán.....