Anyukám is érteni fogja – A féltengely szerepe a hajtásláncban | Autoszektor
féltengely

Anyukám is érteni fogja – A féltengely szerepe a hajtásláncban

2019.12.23.

Miért féltengely? Miért nem egész? Mit csinál pontosan és hol van?

Itt az Anyukám is érteni fogja rovatban a csaknem 6 éves pályafutás alatt jónéhány jármű részegység leírásával foglalkoztunk már, de a féltengely eddig kimaradt. Pótoljuk a hiányosságot és négyrészes sorozatot indítunk a féltengelyekkel kapcsolatos minden tudnivaló körül járására.

A féltengely szerepe

Ha egy nagyon kezdetleges járművet, például egy szekeret képzelünk magunk elé, azon könnyen látható a tengely. A kocsi egyik kerekéről a másikig tart és a legegyszerűbb kivitelekben mindkét végén rögzítve van a kerék.

Miért nem jó ez? Azért mert ha a kocsi nem egyenes vonalban mozog, akkor a két kerék más-más íven gördül, így ugyanannyi idő alatt az ív belső részén lévő kerék kevesebbet, a külső részén lévő kerék többet fordul. Ez a probléma független kerékagyakkal mindaddig könnyen megoldható, ameddig nem hajtott kerekekről beszélünk.

Ha hajtott kerékről van szó, akkor egy differenciálmű közbeiktatásával kell megoldanunk hajtást, erről korábban már részletesen beszéltünk, sőt egy retro oktatóvideót is sikerült találnunk hozzá.

A differenciálműből mindkét oldalra indul egy kihajtó tengely, ezek – amennyiben szükséges- különböző fordulatszámon pörögnek. A differenciálműtől a kerékagyakig a hajtást a féltengely viszi át.

Ha hátsó kerék meghajtású autóról beszélünk, akkor a féltengelyek csuklóinak csak az alváz úttesthez viszonyított lengéseit kell kompenzálnia, ha viszont kormányzott kereket hajtunk, akkor a kerék elfordulását is tűrnie kell az alkatrésznek. Érdemes erről is megnézni egy animációt, hogy közelebb kerüljünk.

Most már érthető, hogy féltengelyek két végén található különleges csapágyazás a felelős azért, hogy eredeti feladatát képes legyen ellátni az alkatrész.

Ha recseg-ropog

Magyarországon a személygépjármű állomány átlagos kora meghaladta a 14 esztendőt. Bár egy féltengely várható élettartama ideális körülmények között biztosan több, mint 300.000 km, a körülmények a legtöbb esetben nem ideálisak.

Személyautóink túlnyomó többsége első kerék meghajtású. Ha például teljes kormányzás közben recsegő hangot hallat a kocsi, akkor joggal gyanakodhatunk féltengely problémára. Egy átlagos korú (magyar) autó életciklusa során várhatóan cserélni kell majd féltengelyt, éppen ezért nagyon fontos az alkatrész ellátás.

Az SKF a féltengelyek piacán

A Svéd Golyóscsapágy gyár az évtized elején vásárolt meg egy olaszországi csapágygyárat. Az akkoriban még kiegészítő tevékenység – a féltengely gyártás – mára főprofillá érett és a legtöbb járműtípushoz elérhetők az SKF termékei, amely a megszokott minőségi sztenderdeket képviselik.

Cikksorozatunk további részeiben bővebben is szó esik majd az élettartamról, a féltengelyeket érintő szerelési hibákról, és külön a porvédőről, mint a féltengelyek „legolcsóbb, de legfontosabb” alkarészéről.

Cikkünk megjelenését az SKF támogatta.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....