Anyukám is érteni fogja – Egyedül egy problémával 2. rész | Autoszektor
telefon

Anyukám is érteni fogja – Egyedül egy problémával 2. rész

2021.03.30.

Nem adom fel, míg egy darabban látsz!

A beépített autóstelefon kálváriája folytatódik, de legalább megértjük, hogy miért nem működik a szolgáltatóváltás után. Aki nem tudja miről van szó, lapozzon az első részre!

És indult a nyomozás

Az ügyfélszolgálat menürendszerét már 4-5 hívás után megtanultam és megismerkedtem azzal a 3-4 hölggyel, akikhez általában befutott a hívásom. Elpanaszoltam nekik, mi a gondom, ők pedig készségesen szállították a lehetséges megoldásokat.

Előbb SIM-kártyát cseréltek, de semmi sem változott. Aztán különböző paraméterek állítottak a kártyán központilag, de a hiba továbbra is megmaradt. Szinte már könyörögtem a hölgyeknek, hogy kapcsoljanak össze a technikusokkal, mert interaktívan sokkal hatékonyabban haladnánk a hibakereséssel. Sajnálatukat fejezték ki, de ez nem lehetséges, nekik kell elmondani és ők egyeztetnek a műszakkal.

Hálózat van, vonal nincs.

Végül nem maradt más választásuk és megígérték, keresni fognak a technikus kollégák. Közben szorgalmasan kerestem és gyűjtöttem azokat a pontokat, ahol mégis működött valamiképpen a szolgáltatás, gondoltam ezzel nagyban segítem majd a hibaok feltárását.

Végül nagy nehezen összejött, hogy technikussal beszélhessek. Ő elmondta, úgy látják, hogy készülékeredetű a probléma, az autó telefonja elavult. Kérdeztem, hogy akkor miért működik mégis néha, erre nem kaptam egyértelmű választ.

Mindeközben még annyit megpróbáltam, hogy az autóba tettem a másik két szolgáltató kártyából, amelyekkel tökéletesen működött. Meg voltam győződve róla, hogy valamilyen konfigurációs hiba és fogja tudni orvosolni a szolgáltató. (Hogy minden eshetőséget kipróbáljak, az egyik Merci-klubos barátom ugyanilyen készülékében is teszteltem a kártyát – sikertelenül.)

Valami azonban mégis kiderült. 2015-ben a 900 MHz-es (2G) frekvenciatartomány kiterjesztették és ez lehet a titok nyitja.

Internetes kutatás

Mérnök vagyok, ha találkozom egy hibával, szeretem tudni, hogy az mi okozza, így nem hagyhattam annyiban dolgot, hogy így jártam, ez nem működik. Kutatni kezdtem a kiterjesztett GSM hálózat fogalmait.

A GSM hálózatok és eszközök működésével való ismerkedésem során megtanultam, hogy a készülékek egy frekvencián belül is két tartományt használnak a kommunikációra. A torony felé való adás az úgy nevezett „uplink”, vagy „transmit” mód, és a kiterjesztés előtti szabvány szerint ez a kommunikáció a 890 és 915 MHz közötti frekvenciatartományon zajlott. A torony felől való vétel, vagy másnéven „downlink”/”receive” ettől feljebb tolva, 935 és 960 MHz között történik.

Milyen tartományban működik a szolgáltató és milyenben az autós telefon?

Olyan műszaki jellegű kérdés ez, amelyre nagyon nem egyszerű megtalálni a választ. Végül a család álma mellett a laptopba bújva minden információt megtaláltam.

Ahogyan a szolgáltatók köre bővült a világban, a 900 MHz-es tartomány szűknek bizonyult, ezért – ez nem ellenőrzött adat – 2015-ben átálltak az extended (kiterjesztett) GSM szabványra a 900-as tartományban, röviden E-GSM hálózatnak nevezik.

A kiterjesztés a gyakorlatban azt jelentette, hogy mindkét csatorna számára rendelkezésre álló frekvenciatartományt lefelé toldották meg 10-10 MHz-el. Kezdetben az új tartományt is úgy osztották fel a szolgáltatók között, hogy abból mindháromnak jusson és mindhárom továbbra is használt a hagyományos tartományból is. Készítettem egy frekvenciaábrát, azon látszik az aprózódás.

Később, nem tudom mikor, ezen egyszerűsítettek. Mire minden régi készülék kikopott a használatból, ami nem volt felkészítve az E-GSM tartomány kezelésére, új felosztást kapott a tartomány. Eszerint a szolgáltató, ahová tartozom 90%-ban az új, kiterjesztett tartományba került, a másik kettő pedig a hagyományosban maradt.

Ezzel párhuzamosan próbáltam információhoz jutni, hogy az autós készülék milyen sávon képes kommunikálni. Az internet legmélyebb bugyraiból sikerült előhalásznom egy korabeli, javítóknak szóló 66 oldalas kiadványt a Nokia 609x modellekhez. Ennek az angol nyelvű PDF-nek a 39. oldalán leltem meg a választ: a telefon a vételben és adásban is a hagyományos 935-960, illetve 890-915 MHz-es tartományban képes kommunikálni.

Nézzük meg újra a fenti infografikát!

A skálán MHz-ben látható a kiterjesztett GSM frekvenciatartomány. Zöld sávval jelöltem be azt a tartományt, amit az autó telefonja képes kezelni. A Wikipedia (innen az információ) sorban a korábban töredezett frekvenciakiosztás látható, egy szín egy szolgáltatót jelöl. A két 2022-es dátum soraiban egy mobiltelefon frekvenciákkal foglalkozó oldal adatai alapján van feltüntetve, hogy jelenleg és a ’22-es dátum után szolgáltatónként hogyan oszlik meg, illetve fog megoszlani a tartomány.

Vastag fekete kerettel pedig az a közös halmaz látható, amelyben jelenlegi szolgáltatóm és az autótelefon is működik. Ez a válasz tehát arra, hogy az út kb. felén egyáltalán nincs hálózat, a másik felének pedig 90%-án miért nem lehet használni a telefont.

Szomorú vagyok, de legalább megértettem.

Mi a megoldás?

Nem, nem hagyom a bánatba az egészet, mert a szolgáltatásnak működnie kell az autóban. Tudom, hogy legalább ötféle más módja van az autóban való (szabályos) telefonhasználatnak, de én ragaszkodom a gyári készülék használatához.

Bármilyen egy DIN méretű korszerű fejegység nagyon jó szolgálatot tenne, de akkor oda a Mercedes-Benz felirat és az autentikus megjelenés, egy youngtimer-es ezt nem engedheti meg magának!

Hát hogyan mutatna itt bármilyen másik rádió?

Németországban foglalkoznak a korabeli gyári rádiók Bluetooth modullal való felszerelésével. Az én kocsimba való CD-rádió is kapható átalakítva potom 350 Euróért. Ne számítsák át…

Aztán ott vannak azok a megoldások, amelyek a rádió CD-tár vezérlőjéhez csatlakoznak és a forrást kiválasztva máris lehet nemcsak telefonálni még hangot lejátszani is a telefonról. Ez tök jó, de egyrészt kapcsolgatni kell, ha hívnak, másrészt papírnehezekké válna szeretett gyári készülékem. Ugyanez igaz minden más megoldásra is, a csiptetős Bluetooth-os kihangosítótól a fülről indítható rakétákig. No way.

Már megkezdem olyan GSM technológiában fekete öves műszerész felkutatását, aki a meglévő vezérlőegység átalakításával, alkatrészcseréjével, vagy átprogramozásával képessé tudja tenni az eredeti eszközt az új tartományon való működésre.

Ha ez a vonal eladad, amire lássuk be, elég nagy az esély, akkor nem marad más választás, mint visszakullogni a régi szolgáltatómhoz, ami viszont biztosan működőképes megoldást garantál 2022 áprilisa után is.

Amit megoldódott a probléma, ígérem beszámolok róla!

További autós tartalmakért kövesse Facebook oldalunkat!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..