Anyukám is érteni fogja – Egy brutális ütközés elemzése | Autoszektor

közlekedébiztonság

Anyukám is érteni fogja – Egy brutális ütközés elemzése

2020.11.18.

Ki a hibás a Ferenciek terénél történt rendőrautós balesetben?

A Youtube-on, az A Courier's Life - Egy Futár Élete nevű csatornán október 24-én osztották meg a Budapest belvárosában, a Ferenciek terénél történt rendőrautó ütközésről szóló videót.

Jó volt látni a segítőkészséget

A videót egy kerékpáros futár sisakkamerájával készítette, mégpedig kiváló minőségben, hanggal. A felévételeken sok minden látható, mielőtt azonban belevágnánk, hogy megnézzük részletesen, hogyan alakult ki a baleseti szituáció, mindenképpen említsük meg a kerékpáros futár és kollégájának példás hozzáállását, akik iskolát mutattak be segítőkészségből.

Az ütközés pillanata (Forrás: Youtube - A Courier's Life - Egy Futár Élete)

Érdemes kiemelni azt is, hogy tapasztalt közlekedőként nem a pánik volt az első reakció, hanem tudatosan, sorrendben meggyőződött a balesetben résztvevők állapotáról, és láthatóan kész volt minden segítségnyújtása. Így is kell, nem szabad leblokkolni, még ennél súlyosabb balesetek láttán sem, mert valakinek az élete múlhat azon, ha az egyébként cselekvőképes tanú mégsem képes cselekedni. Érdemes erre tudatosan, fejben felkészülni.

A kiinduló szituáció és az ütközés

A várokozók, a rendőrautó és a biciklis futár is a jelzőláma zöld jelzésére szeretne az Erzsébet híd felé, balra kanyarodni, azonban ez a kereszteződést a forgalmi dugó miatt elhagyni képtelen pick-up és egy egyterű autó megakadályozza. A zöldidő lepereg, az egyterű tovább is tud menni, a pick-up viszont még mindig ott áll keresztben, utasa mutogat is a futárnak, hogy tessék menni.

Ekkor a rendőrautó egy figyelmeztető hangjelzést ad, hogy a pick-up mielőbb hagyja el a kereszteződést. Nem látjuk a videón, de vélhetően felszabadul némi terület a kocsi előtt. A pick-up vezetője kapcsol és elindul. Ebben a pillanatban a főút lámpája zöldre vált.

A kereszteződésbe ragadt járművek

A futár és a rendőrautó is elindul, szerencsére a futár észleli a jobbról érkező piros Toyotát és megáll. A rendőrautó viszont megkezdi a kifordulás manőverét. A videón az látszik, hogy a Toyota sofőrje fékezéssel és jobbra kormányzással próbálja elkerülni az ütközést, sajnos sikertelenül.

A rendőrautó a bal első sárvédőjének vonalában ütközik a Toyotával, az ütközés következtében mindkét jármű részben elemelkedik az úttesttől, majd eredeti nyomvonalból kipördülve-kifutva állnak meg a baleset után.

A balesetben érintettek közül a rendőrautóban utazó rendőr könnyebb sérülést szenvedett.

De ki a hibás?

Ezt majd a bíróság fogja eldönteni, de igazságügyi szakértőként egy kis elemzésbe szeretnék bocsátkozni. Nézzük a videót!

A piros Toyota vezetőjét nézzük először. Róla elmondható, hogy a videó alapján zöld jelzésre közlekedett. Kérdés lesz majd a szakértők felé, hogy mennyivel ment a baleset előtt és hogy ha a megengedett sebességnél gyorsabban hajtott, akkor bekövetkezett volna-e az ütközés a, illetve elkerülhető lett volna-e a baleset. A felvétel alapján meglehet, hogy az útszakaszon érvényes 50 km/h-ás sebességhatárt átlépte, de első szemrevételezés alapján ez nem lehetett túl jelentős, arra pedig nagyobb tétben is fogadnék, hogy az észlelési pont elhelyezkedése miatt ezt az ütközés 50 km/h-val hajtva sem tudta volna elkerülni.

Nézzük a rendőröket! A rendőr nem használja megkülönböztető jelzéseit, tehát forgalomban ugyanolyan jogokkal közlekedik, mint bárki más. Tény, hogy mire megkezdhette a manővert, a lámpája már pirosra váltott, amit azonban addigra meghaladott és így nem észlelhette. Észlelhette volna viszont a keresztező forgalom lámpájának zöld jelzést, így felkészülhetett volna arra, hogy a Kossuth Lajos utcából érkezik keresztező forgalom.

Mindkét autó a levegőben

A kerékpáros szerepe gyakorlatilag csak megfigyelő. Ő az egynyomú járművével behaladt ugyan a kereszteződésbe, de végül nem részese a balesetnek, biztosan senki szabad kilátását, haladását nem akadályozta, véleményem szerint így nem is lehet hibás a balesetben.

Van viszont még két szereplőnk, a két kereszteződésbe beragadt autó. A fehér egyterű idővel kihalad a konfliktuspontból, a pick-up azonban nem. Az ütközés utáni felvételen azt is látni lehet, hogy a pick-up még a tovább haladás után sem tudja elhagyni a kijelölt gyalogos átkelőhelyet. A fehér egyterű is még hosszú másodpercekkel a karambol után is épp hogy el tudta hagyni a zebra vonalát. Azt hiszem nem vállalunk túl nagy kockázatot, ha kijelentjük, amennyiben észlelik, hogy nem fogják tudni elhagyni a kereszteződést és nem hajtanak be oda, akkor az egész szituáció ki sem alakult volna.

Látszik, hogy jóval a baleset után sem tudták még elhagyni a kereszteződést

Ráadásul erre a KERSZ-ben külön sor is vonatkozik:

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet, 9.§ (7):

„Zöld fényjelzésnél sem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt - forgalmi torlódás miatt - a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni.”

Tovább ezt nem is boncolgatnám, ez alapján felelősségre vonható mind a pick-up, mind az egyterű vezetője.

Gondoljunk csak bele, hogy Budapesten ez hány kereszteződésben fordul elő minden egyes lámpaváltáskor! Megéri?

Kicsi szabálytalanságból nagy baj

Láthatjuk, hogy egy kétsoros KRESZ szabály megszegése milyen következményekkel járhat. Persze a baleset elkerülhető lett volna még a rendőr, sőt az érkező piros autó jobb odafigyelésével is. A rendőr kapcsolhatott volna szirénát, lehetett volna óvatosabb, ha már így beragadt a kereszteződésbe. Ennél kisebb mértékben tudott volna reagálni a piros autó vezetője, de egy tapasztalt sofőrnek észlelnie lehetett volna a kereszteződésben kialakult forgalmi helyzetet.

A baleset tanulságaképpen három jó tanács írható le:

1 – bármennyire is sietős, ne hajtsunk be olyan kereszteződésbe, ahol csak egy szemernyi kétely is felmerül, hogy azt biztonsággal el tudjuk hagyni a lámpa zöld periódusa alatt.

2 – a kereszteződésbe beragadt járművek esetén válasszuk inkább a mérgelődést, mintsem a tolakodást, mert mi is csak a probléma részét fogjuk képezni.

3 – mindig legyünk tisztában a körülöttünk zajló forgalom minél több részletével, akár azzal is, ami az úttest másik oldalán történik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.06
A magyar mérnöki tudás mindig rendelkezésre állt speciális járművek tervezéséhez és fejlesztéséhez....
2022.07.06
- Halálra gázolt egy kétéves gyereket egy kisteherautó Hajdúhadházon szerda délután - közölte a....
2022.07.06
Újabb hátborzongató videót tett ki közösségi oldalára a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Mondhatnánk,....
2022.07.06
A Stellantis gyártási igazgatójától hangzott el a baljós gondolat: a villamosítás az autóipar....
2022.07.06
Életbe lépett szerdán az az európai uniós rendelet, amely a közúti közlekedésbiztonság javítása....
2022.07.06
- Személygépkocsival ütközött és meghalt egy motoros az 56-os úton Várdomb közelében - közölte....
2022.07.06
A Hyundai története 1947-ben kezdődött, amikor Chung JuYung megalapította a Hyundai Engineering and....
2022.07.06
Duplázott az az autós, aki a 37-es számú főúton jelentősen túllépte a sebességhatárt, ott ahol a....
2022.07.06
- Kibővíti lakossági zajvédelmi programját a Budapest Airport szeptembertől, a következő három....
2022.07.06
Beszélgess utasoddal vagy a csapat többi tagjával, miközben motorozol, hallgassátok együtt a....