a hónap számai
Szerző: Horváth Miklós
2013 decemberében 13,3%-kal nőtt az újautó regisztrációk száma az előző év ugyanezen időszakához képest, és ez a legmagasabb ilyen növekedés, melyet az EU-ban rögzítettek 2009 decembere óta (16,6%). Ugyanakkor eladási darabszámot tekintve 2003 óta ez a harmadik legalacsonyabb decemberi eredmény, összesen 906.294 eladott darabbal.
Januártól decemberig az EU piacán 11.850.905 úja autó került eladásra. Ezzel a 2013. évi 1,7%-os csökkenéssel folytatódott az újautó eladások 6 éve tartó csökkenő tendenciája. Ami az éves mennyiséget illeti, a 2013-as év nemcsak 1995 óta (amikor az EU még 15 tagállamból állt) volt a legrosszabb év, de a 2003-as EU-bővítés óta is, amikor az ACEA sorozat elkezdődött.
Decemberben az uniós piacok nagy része növekedést könyvelhetett el, így például a legnagyobbak is: +1,4% Olaszország, +5,4% Németország, +9,4% Franciaország, +18,2% Spanyolország és +23,8% Nagy-Britannia.
A teljes évet tekintve, az eredmények sokkal markánsabb különbségeket mutatnak. Az Egyesült Királyság kétszámjegyű növekedést produkált (+10,8%), míg Spanyolországban mérsékeltebb volt a növekedés (+3,3%), és Németországban (-4,2%), Franciaországban (-5,7%) és Olaszországban (-7,1%) csökkent az új autók iránti kereslet. Az Európai Unióban összesen 11.850.905 új autó került eladásra, 1,7 százalékkal kevesebb, mint 2012-ben.
A márka szerinti bontás három csoportra osztva teszi jól átláthatóvá a különböző brandek 2013-as teljesítményét. Az első csoportban azok a márkák szerepelnek, akik a decemberi és a teljes évi eladásaikkal is pozitív előjelű eredményt értek el a tagállamok piacán. Ilyen például a Renault csoport, aki decemberi eladásai szerint 30,3 százalékkal többet értékesített az egy évvel ezelőtti számokhoz képest, és e mellett teljes évi növekedése is 4,4 százalékkal jobb 2012 tizenkét havi mérlegéhez képest. További utolsó havi és teljes évi pluszos eredményt a Mazda (20,3% dec. és 16,1% teljes évi), a Jaguar-Land Rover (7,5% dec. és 9,7% teljes évi), és a Mitsubishi (110,8% dec. és 4,3% teljes évi) márkanév alatt regisztrált eladásokban láthatunk.
Második csoportba azok a márkák sorolhatók, akiknél a teljes évi vagy decemberi vonatkozásban egyaránt regisztrálásra került pozitív és/vagy negatív előjelű eredmény. (A felsorolásban a zárójelben szereplő számmal a decemberi eredményt tüntetjük fel, mellette a teljes évi összegzés szerepel – szerk.) Ilyen a VW-csoport (+22,4%) -0,6%-kal, PSA konszern (+8,6%) -8,4%-kal, General Motors (+13,2%) -4,3%-kal, Ford (+21,1%) -3,2%-kal, Fiat (+2,3%) -7,1%-kal, Daimler (-0,7%) +4,0%-kal, Toyota (+11,5%) -0,2%-kal, Nissan (+3,7%) -2,6%-kal, Kia (-2,5%) +0,4%-kal, Volvo (+31,2%) -0,4%-kal és a Suzuki (+31,0%) -2,4%-kal. E márkák esetében a decemberben megugrott kereslet ellenére csökkent a teljes évi mutató.
Harmadik csoportban az abszolút vesztesek szerepelnek, akiknél a decemberi és a teljes évi kereslet is csökkenő tendenciát jelzett. E tekintetben a Hondánál (-0,2%) -1,7%-os a visszaesés, a BMW-nél pedig (-6,2%) -0,8%-os csökkenést regisztráltak.