elektromos autó
A tajvani Foxconn elsősorban a szórakozató-elektronikai vállalatok szerződéses gyártójaként ismert. Olyan partnereik vannak, mint az Apple, a Dell, az Amazon vagy a Google. Tavaly októberben jelentették be "MIH" elnevezésű platformjukat, ami terveik szerint az elektromos autók androidja lesz. Az a szándékuk, hogy ezzel csökkentsék az új márkák piacra lépésének akadályait, nemcsak magán a platformon keresztül, hanem olyan technológiák és eszközök biztosításával, amelyek lehetővé teszik, hogy az új gyártók saját termékeiket fejlesszék az MIH platformon.
A terveik szerint 5 éven belül minden tizedik elektromos autó alapját ez a platform adja majd. Ez nagyjából évi három millió autót jelent, ami nagyjából félúton van a Daimler és a Stellantis csoport éves teljesítménye között. Utóbbinak van is kapcsolódási pontja a tajvainakkal, ugyanis a stratégiai megállapodást kötött a Foxconn és a Stellantis. Ezt az üzletet eredetileg még az FCA kötötte volna és még nagyobb szabású is lett volna, mint amiben végül megállapodtak. Az FCA és a PSA még egyesülésük előt sok más gyártóhoz hasonlóan számos nehézséggel szembesültek Kínában, ennek részleges megoldását látják valószínűleg az együttműködésben, részben az így elért alacsonyabb gyártási költségeknek köszönhetően.
A Foxconn állítása szerint jó úton halad a szilárdtest-akkumulátorhoz is, a tervek szerint 2024-től már forgalmazni is fogják. A Fisker és a Byton már be is jelentkezett, ők 2024-től már használnák a Foxconn akkumulátorát. Emellett a tajvaniak már 2023-tól Wisconsiban is elkezdenének elektromos autókat gyártani. A szerepük hasonló lehet a Magmához, akik amellett, hogy beszállítók, autókat is gyártanak különböző márkák számára.
Ha a Foxconn-ról beszélünk, nem lehet elmenni a gyáraikban rendkívül alacsony bérért és rossz körülmények között dolgozó emberek mellett sem. Az Apple-t és más szórakoztató-elektronikai gyártókat régóta támadnak a tajvaniakkal való együttműködés miatt, így ezekre a támadásokra most majd a velük együttműködő autógyártók is számíthatnak. Persze nem lehet tudni a megállapodás részleteit és az óvatos autógyártók minden bizonnyal igyekeznek megelőzni a különböző PR-katasztrófákat, a támadások így is jönni fognak, ha jogosak, ha nem.
Ennek ellenére is összességében valószínűleg jól jár a Stellantis a megállapodással. Az ICDP elemzése szerint a mostani félvezető-chip hiány is részben betudható annak, hogy az autógyártók nincsenek annyi tapasztalat birtokában, amikor az elektronikai szektor ellátási láncáról van szó. A Stellantis minden bizonnyal a Foxconn-t maga mellett tudva nem fog már hasonló problémába ütközni ilyen téren.
Akár be akarjuk ismerni, akár nem, a szórakoztató elektronikai cégek és a digitális vállalatok, mint például a Google, rendkívül dinamikus környezetben nőttek fel, a jó öreg autóipari cégek pedig nem. Abban az időben, amikor reagálniuk kell, utóbbiak nem túl gyorsak, és ez hatással van a versenyképességükre, különösen azokon a piacokon, ahol a márkahűség szinte nem létező fogalom, mint például Kína.
Bár egyelőre kissé furcsának tűnik az elképzelés, hogy az iPhone-t gyártó cég ezután elektromos autókat fog gyártani, de azt eddig is tudtuk, hogy az elektromos autózás új szereplőket hoz majd az autóiparba.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!