Autómárka

4 inspiráló sikersztori, fókuszban a leleményességgel

2022.11.06.

Autómárkák különös kezdetekkel.

 

Míg a világ legnagyobb és leghíresebb autógyártói közül sokan magától értetődően a járműiparra alapozták az életüket, néhányan valami egészen mással kezdték.

#1 Mazda – Istenfélő gyártók

A Mazda parafagyártónak indult 1920-ban és Toyo Kogyo Co. Ltd. logóval futtatta termékeit.  Az első világháborút követően a vállalat csődeljárás alá került és a jövője nem tűnt túl fényesnek. Egészen addig, amíg Jujiro Matsuda át nem vette az irányítást és a céget a parafától a szerszámgyártás irányába terelte.

Préselt parafatáblákra építette vállalkozását a Mazda (Forrás: insidemazda.co.uk)

A "Mazda" elnevezés Ahura Mazdától, a harmónia, az intelligencia és a bölcsesség istenétől származik és egészen jól összecseng az alapító nevével is.

Az 1931-ben bemutatott "Mazda-go" volt a vállalat első járműve. Ez egy háromkerekű autó, az ázsiai városokban népszerű közlekedési formának, az eredetileg emberi erővel húzott, majd kerékpáros riksának a modernebb változata. 1933-tól külföldre is exportálták.

Mazda-go, 1931 (Forrás: mazda.com)

A második világégés alatt a Mazda fegyvereket gyártott a japán hadsereg számára.

Első négykerekű járművük az 1958-ban bemutatott Romper teherautó volt.

Mazda Romper,1958 (Forrás: favcars.com)

Az első igazi személyautó pedig az R360 kupé, ami 1960-ban debütált. Az apró, négyüléses kocsi mindössze 380 kilót nyomott és egy 356 köbcentiméteres, 12 kW-os motor hajtotta.

Mazda R360, 1960 (Forrás: ruoteclassiche.quattroruote.it)

Azóta a cég komoly átalakuláson ment át, prosperáló vállalattá nőtte ki magát. A japán formatervezés már egy évszázada gazdagítja a piacot ikonikus autóival.   

#2 Lamborghini – Örök riválisok

Mielőtt a Lamborghini a szuperautóiról vált volna ismertté, valami sokkal kevésbé csillogó dologgal foglalkozott mezőgazdasági gépekkel. A háború utáni Olaszországban régi katonai járműalkatrészek felhasználásával gyártották a traktorokat, a cég felvirágzásakor évente 200-at is.

Ferruccio Lamborghini magánemberként a traktoroknál gyorsabb járműre vágyott (Forrás: todayifoundout.com)

Csakhogy, az alapító, a tehetős Ferruccio Lamborghini magánemberként jobban szerette a gyorsaságot. Preferált márkája a Ferrari volt, amiből több is állt a garázsában. De mindig talált bennük valami kivetnivalót és ezt rendre el is mondta Enzonak.  Aki egyszer ezt megelégelte és gúnyosan nekiszegezte a kérdést: "Te panaszkodsz a sportautóim nívójára, te, aki csak traktorokat gyártasz? Hát akkor készíts magadnak egyet!”

Állítólag ez a párbeszéd vezetett oda, hogy Ferruccio megalapította saját autós cégét, az Automobili Lamborghinit és a bejegyzéstől számított egy éven belül, 1964-ben elő is rukkolt első sportkocsijával, a 350GT-vel.

Lamborghini 350GT, 1964 (Forrás: favcars.com)

Már ezzel nyereséges volt a vállalkozása, amit fokozott a Miura, majd az 1971-es Countach a Ferraritól teljesen eltérő formanyelvével beírta magát a történelembe.

Lamborghini Countach, 1971 (Forrás: favcars.com)

És a Lamborghini sikertörténete azóta is töretlen.

#3 Peugeot – Bizalmatlan befektetők

Az oroszlános márka egy testvérpár vállalkozásként indult 1810-ben. Jean-Frédéric és Jean-Pierre II Peugeot felhagytak a családi hagyománnyal, a lisztőrléssel és inkább acél tárgyak szerszámok, rugók, kávédarálók, óraalkatrészek, kerékpárok, varrógépek, később hajvágók gyártására szakosodtak.  

A vállalat leghosszabb ideje eladott terméke egy borsőrlő, amelyet először 1840-ben gyártottak és amelyet a mai napig világszerte értékesítenek.

Kezdetben ez volt a cég legkeresettebb terméke (Forrás: clubstorico.peugeot.it)

Az első Oroszlán, mint védjegy 1847-ben jelent meg: egy nyílvesszőn sétáló nagymacska, amely a szerszámok erejét és agresszivitását, de a pengék rugalmasságát is szimbolizálja.

Peugeot logó 1847 (Forrás: freelogodesign.org)

1865-ben, a családi vállalkozást tovább vivő Armand Peugeot és unokatestvére, Eugene egy angliai utazás által inspirálva kerékpárok fejlesztésébe kezdett. Hamarosan kiderült, hogy Armandot jobban érdeklik az autók, míg Eugene nem volt hajlandó befektetni egy megbízhatatlan termékbe. A vállalkozást szétválasztották. Armand nem adta fel álmát és 1889-ben a Párizsi Világkiállításon bemutatta az első, Peugeot márkanévvel ellátott járművet: egy gőzzel hajtott triciklit.

Peugeot tricikli, 1889 (Forrás: clubstorico.peugeot.it)

Ez végül nem került kereskedelmi forgalomba, de már a következő évben elkészültek az első autók, amelyekből 64 példányt gyártottak.

1894-ben rendezték meg először a Párizs-Rouen autóversenyt, mai viszonylatban, autópályán ez 130 km-es táv, az akkori körülmények viszont merőben mások voltak, és ezt a futamot a Peugeot nyerte.

Az autóverseny volt a címlapon, 1894. augusztus (Forrás: clubstorico.peugeot.it)

Ez a küzdelem megdobta az autók iránti keresletet, a századfordulóra a Peugeot éves autógyártása meghaladta az 500 darabot.

2020-ban, a cég fennállásának 2010. évfordulóján pedig a PSA Peugeot Citroën gyártósorairól már több, mint 2 millió autót gördült le.

#4 Toyota – Babonából keresztelők

Jóval azelőtt, hogy járművekkel foglalkozott volna, a Toyota a világ legjobb automatizált szövőszékeit gyártotta.

Toyoda szövőszék, 1896 (Forrás: toyota-industries.com)

A Toyoda Automatic Loom csak közel fél évszázaddal a szövőszék-biznisz után, 1933-ban nyitotta meg gépkocsikkal foglalkozó részlegét. A cégvezető döntése volt, hogy nem a Toyoda nevet használja, ugyanis a Toyota japánul való leírásához hét helyett a szerencsehozó nyolc ecsetvonás szükséges.

1936-ban indult is a gyártás, de a lendületet a második világháború félbeszakította.

A Toyota autógyártása 1947-ben indult újra az SA kétajtós modellel, ami a Volkswagen Bogár kopizásának tűnt.

Toyota SA, 1947 (Forrás: global.toyota.en)

Az áttörést az 1951-ben debütált terepjáró BJ, a Land Cruiser család őse jelentette. Elsősorban katonai használatra készült, nagyobb volt, mint a Jeep, és erősebb is, a 86 lóerős 3,4-es hathengeres motornak köszönhetően.

Toyota BJ, 1951 (Forrás: global.toyota.en)

Az USA-ba exportált modellek az öreg kontinensen még évekig nem voltak elérhetőek, az első európai példányokat 1968-ban Portugáliában szerelték össze.

1975-ben Hannu Mikkola finn pilóta egy Corolla volánjánál a japán vállalat első WRC-sikerét érte el az 1000 Lakes Rally-n, ráerősített az akkor már évek óta tartó pozitív tendenciához és a Toyota globális márkává vált.

Forrás:

drive.com.au, thrillist.com, veloce.it, mazda.com, lamborghini.com, peugeot.fr, pressroom.toyota.com

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.02.02
A HangZóna mai vendége Meggyesfalvi Tamás r. alezredes, a Heves Vármegyei Rendőr-főkapitányság....
2023.02.02
A mai napon megtartották a bértárgyalások első fordulóját az Audi Hungariánál, melynek keretében az....
2023.02.02
Az amerikai Rivian céget a Tesla lehetséges kihívójának tartották. De a fiatal gyártó már régóta....
2023.02.02
Baleset történt az M1-esen, Hegyeshalomnál - írja a Katasztrófavédelem. Egy sávon halad a forgalom....
2023.02.02
Interjú Bartal Tamással, az Építési és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkárával. ..
2023.02.02
A Honda a mai sajtótájékoztató keretein belül ismertette hidrogénüzletágával kapcsolatos....
2023.02.02
A brit Shell olaj- és gázipari cég rekordnyereséggel zárta a 2022-es évet - derült ki a társaság....
2023.02.02
A győri központú, de képzéseivel, kutatásaival Mosonmagyaróváron, Zalaegerszegen és Budapesten is....
2023.02.02
Ausztriát beborítja a hó. Az Osztrák Autóklub – ÖAMTC – felszólította az autósokat, hogy csak....
2023.02.02
Európa legnagyobb autókereskedői több autót adnak el évente, mint egész Magyarország teljes éves új....